TÅL INTE REGERINGEN OBEROENDE GRANSKNING?
    Vi var många som reagerade starkt när Lena Hallengren stod med på Coronakommissionens pressträff i tisdags.
    Nu visar det sig enligt uppgifter i Svenska Dagbladet att hennes departement dessutom försökt få tillgång till Coronakommissionens granskande rapport på förhand. Dessutom har man tvingat Coronakommissionen att senarelägga den pressträff man tvingades ha tillsammans med ministern.
    Allt för att Lena Hallengren dels skulle hinna förbereda sitt försvar och dels för att hon på själva pressträffen skulle kunna försöka förmildra intrycket av kommissionens kritiska slutsatser. Bland annat genom att själv presentera åtgärder och slutsatser själv innan den oberoende granskningen ens presenterats.
    Det duger inte att den minister som är och kommer att vara huvudperson i den granskning som sker tar sig sådana här friheter. Coronakommissionen måste få arbeta självständigt utan påtryckningar från den minister som granskas.
    Lena Hallengren och regeringen måste nu svara. Varför ville man blanda sig i Coronakommissionens offentliggörande av sin granskning? Vilka kontakter togs och av vem? Anser regeringen att de inte tål en oberoende granskning?

Vill du vara med i valet är det hög tid att gå med i KD nu!
    KD.nu/blimedlem