• Under det gångna året har det upprepats…

Under det gångna året har det upprepats som ett mantra – hur tacksamma vi är över de insatser som gjorts och görs i vården och omsorgen. Utan dessa enastående insatser för sjuka skulle situationen för dem varit än värre. Men, som också har påpekats, det räcker inte att vara tacksam, att applådera sjukvårdspersonal eller berömma dem i TV. Det är dags att se till att personalens arbetsvillkor förbättras.
    Kristdemokraterna var redan i pandemins inledning drivande för den reform som syftar till att antalet timanställningar ska minska och personalkontinuiteten öka, till att öka den medicinska kompetensen i äldreomsorgen och stimulera om- och nybyggnation av särskilda boenden och bostäder på den vanliga bostadsmarknaden som riktar sig till gruppen 65+.
    När du är som svagast ska samhället vara som starkast, men hjältarna i välfärden som upprätthåller denna trygghet måste också kunna lita på Sverige. Det är dags att ge tillbaka till dem som givit mer än vad som rimligen kan förväntas. Det är dags att göra vård och omsorg till arbetsplatser som är attraktiva att utbilda sig till, jobba i och stanna kvar i.

Gå med i KD!
    KD.nu/blimedlem