• Vaccinationerna av Covid-19 har kommit igång

Det är viktigt att vaccinationerna av Covid-19 nu har kommit igång i Sverige. Det är ett första steg mot minskad smittspridning, utökat skydd av riskgrupper och på sikt en återgång till ett liv som inte präglas av fysisk distansering.
    Idag har Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch skickat in en skrivelse till statsminister Stefan Löfven innehållande förslag på åtgärder som rör vaccinationerna av Covid-19 som inleddes i Sverige under mellandagarna.
    Nu när landets 21 regioner ansvarar för de omfattande vaccinationerna är det viktigt att regering och myndigheter noggrant följer upp genomförandet av vaccinationerna. Skulle någon region få svårigheter behöver det uppmärksammas och skyndsamt följas upp. Regeringen behöver ha beredskap att vidta åtgärder om problem skulle uppstå någonstans i landet.
    Vaccinen mot covid-19 ger ett viktigt skydd men inget vaccin ger 100 procentigt skydd. De tester som tillverkarna gjort visar att de olika vaccinen sannolikt ger olika skydd för olika grupper. Det är även i nuläget oklart under hur lång tid respektive vaccin ger ett tillräckligt skydd. Vaccineringen bör därför följas upp med testning. Kristdemokraterna uppmanar regeringen att ta fram en plan samt finansiering för systematiserad uppföljande testning av vaccinerade. Genom att testa vaccinerade individer kan vaccinens effekt följas och särskilt utsatta riskgrupper skyddas på bästa sätt.
    GÅ MED I KD!