Vi behöver ett tydligt ledarskap för vaccinationerna.
    Ikväll hade vi partiledare ytterligare ett möte med statsministern med anledning av Covid-19. Vi är fortfarande i ett allvarligt läge med stor press på sjukvården och en smittspridning som ännu inte är under kontroll.
    Samtidigt är det positivt att vaccineringen snart beräknas kunna komma igång. För att vi som land snart ska kunna återgå till ett så normalt liv som möjligt, är vaccinering av största vikt.
    Inom kort förväntas godkännanden av de olika vaccin som Sverige och EU avtalat om och den efterlängtade vaccinationen kan därmed komma igång. Att tillgången på vaccin genom dessa avtal har säkrats för den svenska befolkningen är väldigt positivt.
    Vi står kort sagt inför en utmanande uppgift att snabbt, effektivt och inte minst säkert vaccinera befolkningen. Regeringen lägger hela ansvaret för genomförandet av detta på våra 21 regioner. Även om regionerna är nyckelspelare i detta krävs en sammanhållen, detaljerad och väl genomarbetad plan. Regeringen har tidigare lagt stora delar ansvaret för problemen i hanteringen av Covid-19 på just regionerna.
    Därför ställde jag frågan till statsministern på vilket sätt regeringen säkerställer att den kommande vaccinationen kan genomföras likvärdigt effektivt och säkert i hela landet? Och hur planeringen och det kommande genomförandet samordnas i de 21 regionerna.
    Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: det är en punkt där vi och regeringen skilt oss åt under pandemin. Synen på var det politiska huvudansvaret ska ligga. Alla nivåer måste axla sitt ansvar men vi menar att det krävs ett fast ledarskap från regeringen.
    Sverige förtjänar bättre. Gå med i KD!