VI KRÄVER:
    EKONOMISKT STÖD FÖR VARJE INSKRÄNKANDE ÅTGÄRD MED PANDEMILAGEN
    Kristdemokraterna har sedan pandemins utbrott argumenterat för att regeringen behöver skaffa sig de mandat som krävs för att hantera pandemin på ett effektivt sätt. Arbetet med en pandemilag borde ha inletts mycket tidigare. Regeringen hade behövt skaffa sig nödvändiga verktyg inför en andra våg, som fortfarande rasar i landet och fortsätter kräva många liv.
    Kristdemokraterna är positiva till att en pandemilag nu kan komma till, som kan medverka till att minska smittspridningen i samhället.
    Regeringen har delvis lyssnat till Kristdemokraterna när det gäller den ekonomiska ersättningen. Men det räcker inte. Att man efter att nära nio månader in i pandemin inte lyckats ta fram ett ramverk för ekonomisk kompensation är inte acceptabelt.
    Därför har Kristdemokraterna tillsammans med de övriga borgerliga partierna idag lämnat in en följdmotion där vi kräver att regeringen tar fram ekonomiskt stöd för varje inskränkande åtgärd som vidtas med stöd i pandemilagen. Rätten till ersättning bör alltså göras mycket tydligare.
    Acko Ankarberg Johansson har som ordförande i riksdagens sociala utskott tillsammans med de andra borgerliga partierna arbetat fram den följdmotion som lämnats in.
    Läs motionen i sin helhet: