KD Danderyd är den frihetligt konservativa rösten som vi vet många Danderydsbor uppskattar.

• Bevara villastaden
  • Äldreomsorg med ännu högre kvalitet och en ny form av äldrebostadsrätter
  • Lägst skatt i Sverige
  • Hög personlig säkerhet och kommunala poliser
  • Maxtak för migranter och svenska värderingar gäller

Bevara villastaden

Vi värnar den vackra villastaden - i HELA Danderyd

• Nybyggnation ska ske varsamt och luftig samt ta stor hänsyn till nuvarande bebyggelse och boende.
  • Ingen E18-tunnel ska bekostas av Danderyd

Äldreomsorg med ännu högre kvalitet

God vård, ett behovsanpassat boende och självbestämmande över sin vardag är en självklarhet – hela livet.

Kommunala poliser till Danderyd

• Snabbt på plats, aldrig för långt borta
  • Bättre kontakt med och förståelse för Danderyd och dess invånare
  • Färre inbrott och rån genom förebyggande åtgärder

Maxtak för migranter

KD i Danderyd anser att Danderyds Kommun är den som bäst avgör hur många flyktingar man kan ta emot i kommunen, inte Migrationsverket. Boende i flyktingboenden ska underteckna en boendeförsäkran.

Vår politik

Det finns inget självändamål att skriva löften. De ska vara drivna av invånarnas egna behov, förhoppningar och drivkrafter. Vi är ett föredöme som kommun. Då gäller det att inte ligga på latsidan och slappna av. Vi ska ha lägst skatt i Sverige. Vi ska hålla världsklass, dels i skolresultaten, kvaliteten för äldreomsorgen men också i hur vi vårdar och utvecklar byggnationer. Det sistnämnda är en fråga som präglar vår närmiljö för lång tid framöver, och kräver därför extra mycket eftertanke.

Meddelande till våra medlemmar – juli 2019
I mitten av juni blev vår gruppledare Joachim Gahm utesluten ur Kristdemokraterna. Beskedet kom som en chock för oss då ingen förvarning hade kommit till styrelsen för Kristdemokraterna i Danderyd.
Vi i styrelsen har därefter haft samtal med partiets partisekreterare Peter Kullgren, som har informerat oss om att uteslutningen hade gjorts efter en samlad bedömning om saker runt Joachim, inte minst hans uttalanden på Facebook och i intervjuer.
Vi i styrelsen för Kristdemokraterna i Danderyd beklagar beslutet mycket och har även, både muntligt och skriftligt, gett uttryck för vår besvikelse till partistyrelsen. Vi har vänt oss mot uteslutningen som sådan men även hur den har gått till.
Joachim har, förutom att ha varit en god kamrat till oss i styrelsen och många andra Kristdemokrater i kommunen, gjort stora avtryck i den lokala politiken. Vi är stolta över vårt valresultat i både de nationella valen och i EU-valet, och vi vet att Joachims engagemang och energi i dessa val har varit ovärderliga. Som gruppledare har Joachim gjort stora insatser i Kommunstyrelsen, inte minst denna vår, där han som erfaren affärsman spelade en stor roll för att reda upp i kommunens ekonomi. Hans insatser var väl omvittnade hos våra koalitionsbröder och systrar inom Moderaterna och Liberalerna.
Vi står nu inför att välja en ny gruppledare i Kommunfullmäktige och en ny vice ordförande i vårt lokalparti. Styrelsen har redan initierat det arbetet och kommer att fortsätta i augusti.
Vi förstår att många just nu kan känna en besvikelse och kanske till och med vrede över det som hänt och beslutats. men vi ber alla att se framåt. För att citera ett av Joachims många inlägg på Facebook: ”Kristdemokraterna är Sveriges blivande största borgerliga parti med Sveriges första kvinnliga statsminister”.
Vi kommer naturligtvis att fortsätta vår dialog med partistyrelsen och vi hoppas naturligtvis att det kommer en dag när Joachim kan välkomnas åter i partiet. Vi kan alla vinna på det! Vi hoppas det sker förr, snarare än senare.
För övrigt ber vi att få ”förvarna” om ett planerat medlemsmöte torsdagen den 3 oktober 2019. Vi ber dig att reservera kvällen då vi kommer ha en intressant talare och bjuda på en lättare buffé. Mer information kommer efter sommaren.

Håkan Johanson ordförande

Vill du också vara med och påverka?

Här kan du utan kostnad bli medlem i KD Danderyd!

Engagera dig

Kristdemokraterna Danderyd – det enda frihetligt konservativa partiet!

• Håkan Johanson
  • Ordförande, KD Danderyd

KD Danderyd på Facebook

5 dagar sedan

Kristdemokraterna Danderyd

KD Uppsala skriver om varför de vill förbjuda tiggeri. KD Danderyd stödjer förslag om tiggeriförbud i Danderyd. ... Se merSe mindre

1 vecka sedan

Ryggrad ser ut såhär! Ebba Almedalen 6 juli 2019! ... Se merSe mindre

Kristdemokraterna Danderyd

www.facebook.com/1083070925184919/posts/1313177375507605/PRESSTRÄFF MED EBBA I ALMEDALEN!
Klockan 11.30 håller Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor presskonferens i Almedalen. Sändningen börjar klockan 11.25! Följ den via länken:
www.svtplay.se/video/22767206/forum/forum-almedalen-6-jul-10-55

Öppna i Facebook

Meddelande från KD Danderyd!

.

Kristdemokraterna Danderyd

www.facebook.com/249195615122371/posts/2853347451373828/Nu klart vilka utskott i Europaparlamentet som jag och David Lega kommer sitta i.

För egen del blir jag ledamot i industriutskott (ITRE) samt ersättare i sysselsättningsutskottet (EMPL). Frågor som forskning, energi, telekom och it är här helt centrala för EU:s konkurrenskraft. Det är frågor som hanteras i Industriutskottet där jag nu får en ordinarie plats. Min ersättarplats i sysselsättningsutskottet avser jag använda för att motverka de EU-centralistiska tendenser som finns just nu avseende välfärds- och arbetsmarknadsfrågor

David blir ledamot i utskotten för utrikesfrågor (AFET) och mänskliga rättigheter (DROI), liksom ersättare i utskottet för budgetkontroll (CONT). Betydelsen av EU som utrikespolitisk aktör kommer öka framöver, och den plattform David nu får är därför mycket värdefull.

Det blir en riktigt bra KD-portfölj för den kommande mandatperioden. Och både jag och David är riktigt taggade att komma igång med utskottsarbetet.

Kristdemokraterna Danderyd

Missa inte Ebba på lördag i Almedalen. Sänds även på TV2 kl 19:00! ... Se merSe mindre

Kristdemokraterna Danderyd

Ebba pratar sakfrågor med alla!
"1 Statligt huvudmannaskap för vården

Svensk sjukvård befinner sig i kris. Sverigedemokraterna har uttryckt stöd för vår linje att låta staten ta över huvudmannaskapet i syfte att uppnå en mer ändamålsenlig organisering av vården och i längden en bättre och mer jämlik vård. Sverigedemokraterna stöder som sagt vår linje men positionerna behöver flyttas framåt.

2 Energipolitik

Kristdemokraterna anser att kärnkraften för lång tid behöver utgöra en viktig del av den svenska energimixen. Det är nödvändigt för att klara omställningen till ett fossilfritt samhälle, för att klara den svenska konkurrenskraften och för att skydda hushållens ekonomi från skenande elpriser. Kristdemokraterna har tillsammans med Moderaterna tagit initiativ till en utveckling av den nuvarande energiöverenskommelsen. Sverigedemokraterna har i stort sett samma uppfattning. Positionerna behöver flyttas framåt ytterligare.

3 Utredning om migrationspolitiken

Regeringen har presenterat direktiv till en parlamentarisk utredning om delar av migrationspolitiken. Det finns både skillnader och likheter i hur Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna ser på migrationsfrågorna. Exempelvis värnar Kristdemokraterna rätten till familjeåterförening, något som Sverigedemokraterna hittills motsatt sig. Våra partier ser dock båda behov av åtgärder som medför att det totala söktrycket gentemot Sverige minskar (för vår del till Nordisk genomsnittsnivå). Det finns ett behov av att bättre förstå Sverigedemokraternas ingångsvärden för att öka förutsättningarna för att maximera genomslaget för kristdemokratisk politik i den parlamentariska utredningen.

Politiska samtal med Sverigedemokraterna, i syfte att öka genomslaget för kristdemokratisk politik, är en konsekvens av det beslut partistyrelsen fattade i våras.

Liknande samtal hölls framgångsrikt tidigare i vår med Vänsterpartiet kring att stärka finansinspektionen och skärpa reglerna mot penningtvätt. Förslaget presenterades simultant av Jakob Forssmed och Ulla Andersson.

Därutöver har samtal och förhandlingar hållits i ett antal frågor i Riksdagens utskott med såväl V som SD och förstås också med övriga riksdagspartier.

Politiska samtal i enskilda politiska frågor innebär inte organiserat eller strategiskt samarbete. Sådant samarbete har vi i nuläget enbart med moderaterna. Vår önskan är att, så snart det är möjligt, åter upprätta sådant samarbete med liberalerna och centerpartiet."

3 veckor sedan

Kristdemokraterna Danderyd

Vill du prata med Ebba om hur du får vardagen att fungera?
www.facebook.com/661702230515862/posts/2511007162252017/

3 veckor sedan

Kristdemokraterna Danderyd

Ebba Busch-Thor och Lars Adaktusson har skickat ut följande brev till KD vänner och företrädare: ... Se merSe mindre