KD Danderyd är den frihetligt konservativa rösten som vi vet många Danderydsbor uppskattar.

• Bevara villastaden
  • Äldreomsorg med ännu högre kvalitet och en ny form av äldrebostadsrätter
  • Lägst skatt i Sverige
  • Hög personlig säkerhet och kommunala poliser
  • Maxtak för migranter och svenska värderingar gäller

Bevara villastaden

Vi värnar den vackra villastaden - i HELA Danderyd

• Nybyggnation ska ske varsamt och luftig samt ta stor hänsyn till nuvarande bebyggelse och boende.
  • Ingen E18-tunnel ska bekostas av Danderyd

Äldreomsorg med ännu högre kvalitet

God vård, ett behovsanpassat boende och självbestämmande över sin vardag är en självklarhet – hela livet.

Kommunala poliser till Danderyd

• Snabbt på plats, aldrig för långt borta
  • Bättre kontakt med och förståelse för Danderyd och dess invånare
  • Färre inbrott och rån genom förebyggande åtgärder

Maxtak för migranter

KD i Danderyd anser att Danderyds Kommun är den som bäst avgör hur många flyktingar man kan ta emot i kommunen, inte Migrationsverket. Boende i flyktingboenden ska underteckna en boendeförsäkran.

Vår politik

Det finns inget självändamål att skriva löften. De ska vara drivna av invånarnas egna behov, förhoppningar och drivkrafter. Vi är ett föredöme som kommun. Då gäller det att inte ligga på latsidan och slappna av. Vi ska ha lägst skatt i Sverige. Vi ska hålla världsklass, dels i skolresultaten, kvaliteten för äldreomsorgen men också i hur vi vårdar och utvecklar byggnationer. Det sistnämnda är en fråga som präglar vår närmiljö för lång tid framöver, och kräver därför extra mycket eftertanke.

Meddelande till våra medlemmar – juli 2019
I mitten av juni blev vår gruppledare Joachim Gahm utesluten ur Kristdemokraterna. Beskedet kom som en chock för oss då ingen förvarning hade kommit till styrelsen för Kristdemokraterna i Danderyd.
Vi i styrelsen har därefter haft samtal med partiets partisekreterare Peter Kullgren, som har informerat oss om att uteslutningen hade gjorts efter en samlad bedömning om saker runt Joachim, inte minst hans uttalanden på Facebook och i intervjuer.
Vi i styrelsen för Kristdemokraterna i Danderyd beklagar beslutet mycket och har även, både muntligt och skriftligt, gett uttryck för vår besvikelse till partistyrelsen. Vi har vänt oss mot uteslutningen som sådan men även hur den har gått till.
Joachim har, förutom att ha varit en god kamrat till oss i styrelsen och många andra Kristdemokrater i kommunen, gjort stora avtryck i den lokala politiken. Vi är stolta över vårt valresultat i både de nationella valen och i EU-valet, och vi vet att Joachims engagemang och energi i dessa val har varit ovärderliga. Som gruppledare har Joachim gjort stora insatser i Kommunstyrelsen, inte minst denna vår, där han som erfaren affärsman spelade en stor roll för att reda upp i kommunens ekonomi. Hans insatser var väl omvittnade hos våra koalitionsbröder och systrar inom Moderaterna och Liberalerna.
Vi står nu inför att välja en ny gruppledare i Kommunfullmäktige och en ny vice ordförande i vårt lokalparti. Styrelsen har redan initierat det arbetet och kommer att fortsätta i augusti.
Vi förstår att många just nu kan känna en besvikelse och kanske till och med vrede över det som hänt och beslutats. men vi ber alla att se framåt. För att citera ett av Joachims många inlägg på Facebook: ”Kristdemokraterna är Sveriges blivande största borgerliga parti med Sveriges första kvinnliga statsminister”.
Vi kommer naturligtvis att fortsätta vår dialog med partistyrelsen och vi hoppas naturligtvis att det kommer en dag när Joachim kan välkomnas åter i partiet. Vi kan alla vinna på det! Vi hoppas det sker förr, snarare än senare.
För övrigt ber vi att få ”förvarna” om ett planerat medlemsmöte torsdagen den 3 oktober 2019. Vi ber dig att reservera kvällen då vi kommer ha en intressant talare och bjuda på en lättare buffé. Mer information kommer efter sommaren.

Varma sommarhälsningar från KD Danderyd.

Håkan Johanson ordförande

Vill du också vara med och påverka?

Här kan du utan kostnad bli medlem i KD Danderyd!

Engagera dig

Kristdemokraterna Danderyd – det enda frihetligt konservativa partiet!

Varma sommarhälsningar från KD Danderyd.

Håkan Johanson ordförande

• Håkan Johanson
  • Ordförande, KD Danderyd

KD Danderyd på Facebook

17 timmar sedan

Kristdemokraterna Danderyd

Ebba om att ingen uppgörelse i migrationsfrågan kommer till: ... Se merSe mindre

KD - ett parti att lita på! ... Se merSe mindre

Öppna i Facebook

”Nästan en tredjedel av alla svenskar undviker att gå ut i sitt eget bostadsområde för att man är otrygg. Det är verkligheten.”

Ebba Busch Thor i partiledardebatten i SVT Agenda.

4 dagar sedan

Kristdemokraterna Danderyd

www.facebook.com/249195615122371/posts/3120210704687500/Idag har min nya hemsida lanserats. Kika gärna in!

saraskyttedal.eu

5 dagar sedan

Kristdemokraterna Danderyd

Språkkrav - KD kräver bl. a hårdare krav på ansträngning att lära sig svenska.
Ebba Busch Thor: SPRÅKTEST OCH GRUNDLÄGGANDE KUNSKAP OM SVENSKA SAMHÄLLET FÖR DEN SOM VILL STANNA!

Ebba Busch Thor slog under sitt tal idag fast att Sverige har byggt upp ett ”Integrationsskuldberg” under lång tid och att det nu krävs rejäla tag för att motverka att så kallade ”no go-zoner” växer fram runt om i landet.

Ebba Busch Thor och KD vill att staten ska ta ett större ansvar för nyanlända till Sverige i stället för att trycka över ansvaret på landets kommuner.

KD har tagit fram ett nytt politiskt program inom migration och integration, som innehåller en rad skärpningar. Det handlar bland annat om att KD vill minska asylinvandringen kraftigt – med cirka 70 procent jämfört med i dag.

Ebba Busch Thor meddelade i dag att KD vill se hårdare krav på den som vill ha permanent uppehållstillstånd och medborgarskap. Däribland språktest och prov i samhällsorientering för den som vill få permanent uppehållstillstånd i Sverige.

KD vill att svenskutbildning vid SFI alltid ska kombineras med yrkesutbildning. Och man vill också se krav på språktest och obligatoriskt prov i samhällsorientering för den som vill ha permanent uppehållstillstånd. För den som vill bli medborgare ska ännu ett test, ett svårare sådant, krävas. Dessutom ska krav på egen försörjning ställas.

– Språket är en otroligt avgörande del. Vill man stanna i Sverige i permanent eller bli medborgare är det rimligt att man både kan det svenska språket och kan orientera sig i samhället.

– Vårt budskap till nya svenskar är, var stolt över var du kommer ifrån och din historia, men bli svensk, säger Busch Thor.

Men Busch Thor passade också på att utmana statsminister Stefan Löfven (S). Hon menade att KD är det enda verkliga oppositionspartiet och att man kommer göra allt för att ta makten.

– Vi kämpar vidare för en ny regering, senast 2022!

1 vecka sedan

Kristdemokraterna Danderyd

Ebba mest pålitlig, enligt väljarna.EBBA HAR HÖGST FÖRTROENDE HOS VÄLJARNA OCH ÖKAR ENLIGT DEMOSKOP!💙💙💙

Ebba drar ifrån i förtroende-toppen samtidigt som Sabuni sjunker ned till botten.
Placeringarna enligt Demoskop i oktober 2019:

Ebba Busch Thor (KD): 39 procent (+3)

Stefan Löfven (S): 37 procent (+2)

Jimmie Åkesson (SD): 36 procent (+5)

Ulf Kristersson (M): 34 procent (+3)

Jonas Sjöstedt (V): 32 procent (0)

Annie Lööf (C): 26 procent (-1)

Per Bolund (MP): 16 procent (+3)

Isabella Lövin (MP): 15 procent (+1)

Nyamko Sabuni (L): 13 Procent (-3)

Mätningen visar hur många procent av väljarna som angett ganska/mycket stort förtroende för respektive partiledaren. Siffran inom parentes är ökning/minskning jämfört med tidigare månad.

Målgrupp: Den röstberättigade allmänheten.

Om mätningen:
Fråga: ”Hur stort förtroende har du för…?”

Undersökningsperiod: 2 – 7 oktober 2019

Metod och urval: Demoskops slumpmässigt telefonrekryterade webbpanel.

Antal genomförda intervjuer: 1 003 intervjuer.

Vägning: För att justera för eventuella skevheter i urvalet vägs resultaten på kön, ålder och parti i senaste val.

Länk: www.expressen.se/nyheter/demoskop-rekordstort-fortroende-for-akesson/

2 veckor sedan

Sverige ska vara ett land att lita på! KD levererar! ... Se merSe mindre

2 veckor sedan

www.facebook.com/661702230515862/posts/2689675757718489/ ... Se merSe mindre

3 veckor sedan

Kristdemokraterna Danderyd

Ingen seriositet hos regeringen och en vilja att lösa problemen med de kriminella gängen. Nonchalans mot det svenska folket! ... Se merSe mindre

4 veckor sedan

Kristdemokraterna Danderyd

KD och SD i samtal om brottsligheten.IDAG HÖLLS ETT NYTT MÖTE MELLAN KD & SD - OM GÄNGKRIMINALITETEN.

Andreas Carlson (KD) och Ebba Busch Thors stabschef, Martin Kits (båda till vänster i bilden) hade idag ett möte med SD’s rättspolitiske talesperson, Adam Marttinen och Jimmie Åkessons stabschef, Mikael Eriksson.

BAKGRUND:
Den grova gängkriminaliteten fortsätter att växa. Bara de senaste veckorna har nya sprängdåd och skjutningar drabbat bostadsområden och städer.

Det är inte längre enbart de kriminella som faller offer för gängens våldsdåd. I Malmö sköts en kvinna till döds medan hon höll sitt barn i famnen. I Lund skadades en 23-årig student allvarligt i ett sprängdåd. Och i Nacka skadades två oskyldiga när kriminella sköt automateld mot bland annat ett flerfamiljshus.

Regeringens blocköverskridande samtal för att knäcka gängkriminaliteten kunde knappast ha fått en sämre start.

Medan Kristdemokraterna kom förberedda med 12 konkreta åtgärder, hade regeringen inte ett enda förslag. Och istället för att sätta fokus på sakfrågorna valde regeringen att återigen exkludera ett av riksdagens åtta partier. Andreas Carlson var starkt kritisk då och han är lika kritisk nu. Diskussionen hos regeringen kom mer att handla om vem som får vara med i arbetet, istället för hur vi ska kunna lösa de växande problemen.

Kristdemokraterna deltar aktivt och konstruktivt i regeringens samtal. Vi har sakpolitiken i fokus. Våra krav på en eventuell överenskommelse kommer att vara högt ställda. Regeringen måste gå från ord till handling!

Vid sidan av regeringssamtalen har KD redan från början haft en löpande dialog med Sverigedemokraternas rättspolitiske talesperson, Adam Marttinen.

Idag träffades KD och SD för en lunch där vi bland annat samtalade om våra respektive utgångspunkter för att knäcka gängen och om möjliga vägar i processen framåt för att på allvar öka tryggheten och bekämpa gängkriminaliteten.

Med på detta möte var också Ebba Busch Thors stabschef, Martin Kits, och Jimmie Åkessons stabschef, Mikael Eriksson.

På fredag fortsätter sjupartisamtalen på justitiedepartementet. Kristdemokraterna fortsätter att prata med alla partier.
För oss kommer sakpolitiken alltid först!

KD’s viktigaste politiska förslag i regeringssamtalen finns i en länk i kommentarsfältet.

Öppna i Facebook
  • KD Danderyd på Facebook: