VÅRA VIKTIGASTE FRÅGOR

KD Danderyd är den frihetligt konservativa rösten som vi vet många Danderydsbor uppskattar.

• Bevara villastaden
  • Lägst skatt i Sverige
  • Äldreomsorg
  • Personlig säkerhet

Vår politik

Det finns inget självändamål att skriva löften. De ska vara drivna av invånarnas egna behov, förhoppningar och drivkrafter. Vi är ett föredöme som kommun. Då gäller det att inte ligga på latsidan och slappna av. Vi ska ha lägst skatt i Sverige. Vi ska hålla världsklass, dels i skolresultaten, kvaliteten för äldreomsorgen men också i hur vi vårdar och utvecklar byggnationer. Det sistnämnda är en fråga som präglar vår närmiljö för lång tid framöver, och kräver därför extra mycket eftertanke.

Vill du också vara med och påverka?

Så här kan du komma i kontakt med Kristdemokraterna

Engagera dig

Kristdemokraterna Danderyd – det enda frihetligt konservativa partiet!

Kära Danderydsvänner,

Vi står inför ett viktigt val nu i september månad - både på riksnivå, landstingsnivå och kommunal nivå. Kristdemokraterna i Danderyd har under flera mandatperioder suttit i den styrande koalitionen och vi är glada och stolta över det förtroende som Danderydsborna visat oss. Jag vågar påstå att vår röst i den styrande koalitionen har varit mycket viktig. Vi är den frihetligt konservativa rösten som vi vet många Danderydsbor uppskattar.

Här kan du hitta det valprogram vi avser att gå till val på i september. Vi hoppas att du vill ta några minuter och läsa igenom det. Jag tror att du kommer finna att vi tar upp många viktiga frågor som vi vill slåss för och vi hoppas förstås att du delar en hel del av våra åsikter.

Din röst är viktig för oss!

• Håkan Johanson
  • Ordförande, KD Danderyd

KD Danderyd på Facebook

LÄGST SKATT I SVERIGE
Låga skatter är ett självändamål. Skattetrycket i Sverige är för högt vilket har lett till att vi passerat toppen av Lafferkurvan, skatteintäkterna sjunker samtidigt som skattesatserna ökar.

Det finns även en ideologisk aspekt i skattetrycket, vi ställer frågan:

ÄR MEDBORGAREN TILL FÖR KOMMUNEN, ELLER KOMMUNEN FÖR MEDBORGAREN?

HUR?
Läs om vår skattepolitik för Danderyds kommun: wp.kristdemokraterna.se/danderyd/var-politik/skatt/

Vill du se sänkta skatter i Danderyd?

Rösta KD, Danderyds enda frihetligt konservativa parti!

2 veckor sedan

Kristdemokraterna Danderyd

Vi kommer i alla lägen ta strid mot familjefientliga förslag och värna familjers möjlighet att få ihop livspusslet. För hur modernt är det egentligen att begränsa flexibiliteten i föräldraförsäkringen?

Det kommer med jämna mellanrum förslag på förändringar i föräldraförsäkringen. Det senaste året har flera familjefientliga förslag presenteras. Vi kristdemokrater säger nej till förslag som:
✖️ Färre dagar i föräldraförsäkringen
✖️ Att pappadagarna vid barnets födsel tas bort
✖️ 5 kvoterade pappamånader, och 5 kvoterade mammamånader
✖️ Att man inte ska få spara dagar efter barnens 3-årsdag
✖️ Ingen förälder kan ta ut mer än 8,5 månaders föräldraförsäkring under småbarnsåren.

I en ny undersökning från SIFO om föräldraförsäkringen svarade 76 % att föräldrarna ska få bestämma själva rörande hur alla dagar ska fördelas. Vi kristdemokrater håller med, vi tror att familjerna vet bäst. Det ska finnas möjlighet att få mer tid med barnen och att forma sin egen vardag. Föräldrar ska själva få avgöra hur de vill fördela föräldraledigheten och vilken typ av barnomsorg deras barn behöver.

VI VÄRNAR VILLASTADEN

I måndags mötte KD Danderyd upp den stora mängd Danderydsbor i Villaägarföreningen som kom till kommunhuset för att protestera mot den alltför omfattande exploateringen.

Vår ordförande Håkan Johanson sa så här i Mitt i Danderyd:

"De som bor i Danderyd nu har flyttat hit för att det är en trädgårdsstad, då vill vi bevara det och behålla den så mycket som det går. Vill man bygga stort tycker jag att man kan göra det på vissa platser och inte där det förstör trädgårdsstaden."

Läs hela artikeln här: mitti.se/nyheter/trevliga-protester-nybyggen/?omrade=danderyd

Håller du med? Då ska du rösta KD, Danderyds enda frihetligt konservativa parti!

Öppna i Facebook
  • KD Danderyd på Facebook: