Våra viktigaste frågor

Här nedanför kan ni läsa en kort sammanfattning av våra viktigaste frågor

Samhällsutveckling och ekonomi

Håbo kommun ligger i en del av Sverige med goda framtidsutsikter. Vi behöver växa i lagom takt för att ha råd med den service som vi tror behövs av idrottshallar, simhall m m. Vi vill att utbyggnaden av VA, el, skolor med mera skall gå hand i hand. Vår ekonomi skall vara sund och i balans. Vi vill att en utveckling av hela kommunen skall ske. Den centrumnära bebyggelsen med lite högre hus.

Barn, unga, skola kultur

Håbo kommun skall ha bra skolor där eleverna får gymnasiebehörighet. Man skall kunna välja skola och barnomsorg. Skolan skall arbeta aktivt med etikfrågor i samarbete med föräldrar. Barn med behov skall stöttas. Kommunen skall ha ett bra och varierat kulturutbud för en meningsfull fritid. Vi anser att personalens arbetsbörda skall vara rimlig.

Ett hållbart Håbo

Håbo kommun skall vara en kommun där kretsloppstänkandet och värnandet om miljön blir till ett hopp för unga generationer. Bevarandet av gröna stråk, Mälarens fina stränder är viktiga. Här värnas om den biologiska mångfalden och möjligheten för utevistelse i en fin miljö för alla medborgare. En fossilfri bilpark och möjlighet att ladda bilen. Solceller på alla kommunala byggnader.

Trygg ålderdom

Äldre skall behandlas med respekt och deras erfarenhet skall tas tillvara. Äldre skall ha lätt att komma i kontakt med vård och rådgivning. När man blir över 85 skall alla ha rätt att kunna flytta till ett trygghetsboende med möjlighet till social gemenskap och service. Genom att erbjuda hälsofrämjande insatser till äldre kan vi bidra till ett längre, självständigt liv med god livskvalitet. Även socialt nätverk och aktiviteter.  Ett sätt att motverka otrygghet hos den äldre i förhållande till det egna åldrandet är att erbjuda äldre ett samtal om livssituationen och det som kommunen och det civila samhället kan erbjuda i form av sociala aktiviteter. Ett av våra prioritetsområden att minska den ofrivilliga ensamheten, inte minst nu efter covid-19-pandemin då många suttit isolerade och ensamma under lång tid. Vi behöver ta tillvara den kraft som finns i civilsamhället och därför vill vi ge aktivt stöd till föreningar och organisationer för arbete och verksamhet som syftar till att bryta äldres ensamhet och isolering.