• KD visar vägen för ett ansvarsfullt flyktingmottagande

Flyktingkris

Kristdemokraterna och Liberalerna hade under kommunfullmäktigesammanträdet 2015-12-07 ett tilläggsyrkande om att Haninge kommun ska göra en översyn av ersättningsnivån till familjehem samt hur kommunen kan göra det mer attraktivt för fler människor att vilja bli familjehem. En överväldigande majoritet bland Haninges kommunfullmäktige valde efter en lång debatt att rösta bifall till tilläggsyrkandet från Kristdemokraterna och Liberalerna.

Vi anser att det behövs fler familjehem med beredskap att ta hand om ensamkommande flyktingbarn. Detta är enligt oss det bästa sättet för de flesta flyktingbarnen att integreras. Vi vill därför att rekryteringen av familjehem ska intensifieras, bland annat genom att det görs en översyn av ersättningsnivåerna till familjehem och att kommunen försöker utveckla sitt utåtriktade arbete för att attrahera fler att vilja bli familjehem. Det är därför väldigt positivt och framförallt viktigt att en stor majoritet av Haninges partier nu  står bakom Kristdemokraternas förslag om att det behövs göras en översyn av ersättningsnivån till familjehem.

Vi kommer att fortsätta presentera fler skarpa och tydliga förslag för hur Haninge ska kunna ha ett hållbart mottagande av nyanlända och ensamkommande flyktingbarn.