• Ny gruppledare i Knivsta vill stoppa Moderaternas nedskärningar i skolan

Den 23 presenteras en ny gruppledare för Kristdemokraterna i Knivsta. Samma dag lägger partiet fram sin skuggbudget. Det är nuvarande regionrådet på halvtid – Mimmi Westerlund, 28, som blir det nya ansiktet utåt och hon vill ha ett stopp mot besparingarna i skola och förskola.

–  Vi ledde utbildningsnämnden förra mandatperioden och är inte nöjda med den utveckling vi kan se nu, där mindre pengar än förut läggs på både lärare och barn. Vi är emot att inköp av datorer och plattor ska gå före storlekar på klasserna och grupperna i förskolan, säger Mimmi Westerlund.

Utbildningsnämnden har i snitt minskat sitt anslag med omkring nio miljoner kronor per år efter att fempartimajoriteten tog över styret 2018.

Som en följd har barngrupperna i förskolan ökat drastiskt med en toppnotering på 19 barn per grupp – långt över Skolverkets rekommendationer om 12 till 15 barn per grupp. Även resultaten i grundskolan har sjunkit och Knivsta har några av landets största klasstorlekar för barn i yngre åldrar.

– Dessutom är det stora skillnader i resultat mellan bostadsorter. Andelen elever i åk 9 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen är endast 74 procent i Knivsta, medan man Alsike noterar 90 procent. Vi håller på att skapa utanförskapsområden i en av Sveriges mest välmående kommuner, det är oacceptabelt, säger Mimmi Westerlund.

Utöver bättre personaltäthet och minskade barngrupper så vill KD också prioritera höjda lärarlöner och öka antalet vuxna i skolan.

Sedan juni i år är hon invald som ledamot i kommunstyrelsen och som ersättare i utbildningsnämnden i Knivsta. Dessutom är hon regionråd på halvtid för KD i Region Uppsala sedan augusti.

– Min första insats i Knivstapolitiken blev att skriva en skuggbudget. Det har varit mycket jobb men också väldigt givande, säger Mimmi Westerlund som har en kort tid bakom sig sedan förr i Knivstapolitiken från år 2015 när hon satt i kommunstyrelsen.

Övriga satsningar i Kristdemokraternas skuggbudget är halverad byggtakt, en lekplats i centrala Knivsta och äldreboendegaranti för de som är över 85 år.

Budget för Knivsta kommun.