1 hour ago

M, SD och KD: Vi bjuder in S till förhandlingar om att strama åt arbetskraftsinvandringen och stoppa kompetensutvisningarna. Det skriver företrädare för våra tre partier i Expressen. Hans Eklind från KD. Tillsammans kan vi skapa en stabil majoritet för ett hållbart regelverk. Vi ger Socialdemokraterna möjligheten att gå från ord till handling. De förslag vi tar med oss till förhandlingsbordet är bland annat: 🟦 Stoppa kompetensutvisningarna och locka hit experter 🟦 Hejda arbetskraftsinvandringen av personliga assistenter 🟦 Skärpta krav på arbetsgivare🟦 Höjt lönekrav 🟦 Avskaffa rätten till spårbyte🟦 Ta bort omotiverade sekretesshinder mellan myndigheter för att motverka arbetskraftsexploatering 🟦 Skärpta straffnivåer 🟦 Bostadskrav Självklart är alla partier som ser problemen och vill göra något åt dem välkomna att delta i förhandlingarna, inte bara S. Gå med i KD!KD.nu/blimedlemLäs mer i Expressen:KD.nu/exp211209 ... See MoreSee Less

16 hours ago

Fem i tolv har vi så fått en form av besked om slutförvaret av uttjänt kärnbränsle från klimat- och miljöminister Annika Strandhäll. Att lösa frågan om slutförvar är helt avgörande för att den svenska kvarvarande kärnkraften inte ska stängas – det hade varit förödande. Det är ändå en häpnadsväckande handlingsförlamad regering. Det här är ett besked som branschen, myndigheter och kommuner väntat på och gett klartecken för sedan länge.Kristdemokraterna tog initiativ i försvarsutskottet redan i februari för att få regeringen att fatta beslut under våren. Man vägrade. Vi fick sedan med oss en majoritet i riksdagen om att beslut om både mellanlagring och slutförvar bör ske samtidigt och skyndsamt.Sedan valde regeringen att bryta isär beslutet om mellanlagring och slutförvaret, i strid med vad samtliga aktörer har efterfrågat. Från start, har regerings hantering varit oansvarig och skadlig för vårt land. Nu är verkar ett problem till sist vara löst, men problemen för svensk energiförsörjning är inte på långa vägar lösta.Sverige lider av elbrist som en följd av denna regerings aktiva beslut. Hushållen tvingas nu hantera rekordhöga elpriser. Det är en konsekvens av att regeringen i förtid stängt ned fullt fungerande kärnkraftsreaktorer.Dagens löfte om att besked om slutförvaret väntas i januari förbättrar inte nuläget. Det enda det gör är att man undanröjer att situationen inte blir värre. Kristdemokraterna har tidigare meddelat att vi ställer oss bakom ett misstroende mot Annika Strandhäll om beslut om slutförvar inte fattas. Nu behöver regeringen fullfölja på dagens besked annars tvekar vi inte att sätta samma tryck på regeringen igen.Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

22 hours ago

Hurra! KD har högst förtroende av alla partier inom sjukvård och äldreomsorg. Högre än Socialdemokraterna. Det är kanske inte så konstigt. Vi går till val på att genomföra århundradets vårdreform, där regionernas sjukvårdsansvar flyttas till staten på samma sätt som tidigare skett i våra grannländer; Norge och Danmark. Vårt vårdsystem är från 1862 och står inte upp mot dagens verklighet. Det leder bland annat till långa vårdköer. Mycket långa. Just nu har 180 000 personer väntat olagligt länge på den vård de har rätt till.Enligt Demoskop har vi nu det högsta förtroendet av alla partier både när det gäller sjukvård och när det gäller äldreomsorg. 22 procent anger att vi har bäst vårdpolitik mot 20 procent för S. Och 21 procent säger att vi är bäst på äldreomsorg mot 18 procent för S. Och då ska du komma ihåg att S fortfarande är betydligt större än oss, men att vi jobbar på det också. Vi är garanten för att Sverige äntligen får ett modernt sjukvårdssystem. Vi sätter patienter och äldre först. Vi är alltid garanten för att det viktigaste prioriteras först och det mindre viktiga läggs åt sidan.Gå med i KD!KD.nu/blimedlemLäs mer här:KD.nu/kd211207 ... See MoreSee Less

2 days ago

I den budget som KD och Moderaterna gjort tillsammans och förhandlat med SD satsar vi mer på vården än vad regeringen gör. Mycket mer.Vi satsar 3,4 miljarder på fler vårdplatser, på en nationell vårdförmedling för att beta av vårdköerna och för att utrota livmoderhalscancer.Det är mycket pengar, ett stort tillskott till vården. Vi gör det därför att det behövs. Det vet vi och det vet du. Vi vet också att Sverige behöver en ny regering. Vi behöver dig.Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less

2 days ago

Regeringen måste omgående fatta beslut i frågan om slutförvar. Kärnkraften är helt nödvändig för att lyckas med elektrifieringen, minska våra utsläpp och klara elförsörjningen. Kärnkraftens framtid hotas dock av en handlingsförlamad regering. Beslutet om slutförvar är det första i en ny energipolitik där KD, M, SD och L är överens om en energipolitik som skapar en ren och pålitlig elförsörjning till ett rimligt pris.Det skriver Camilla Brodin, näringspolitisk talesperson i KD, tillsammans med representanter från M, SD och L i Aftonbladet. Läs hela artikeln i Aftonbladet:KD.nu/ab211207Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less
View on Facebook

Vill du också vara med och påverka?

Så här kan du komma i kontakt med Kristdemokraterna

ENGAGERA DIG!