• Förtydligande angående träffpunkterna

Träffpunkter – återremiss och omvandling!

I november 2014 när vård- och omsorgsnämnden beslutade att lägga ner tre träffpunkter som hade väldigt få besökare togs och ett beslut om ett uppdrag att utveckla övriga träffpunkter. Dessa beslut togs i politisk enighet. I uppdraget ingick att arbetet skulle inriktas på att besökare, frivilligarbetare och föreningar med stöd av anställda i kommunen ansvarar för aktiviteter vid träffpunkterna.

Planen var att detta projekt skulle genomföras på tre år. När det nu visat sig att nämnden befarar ett underskott på 10-20 miljoner detta året har vi tvingats tänka om och genomföra denna förändring fortare än vad som först var tänkt. Läs gärnadebattartikel i NT i lördags där vi sätter in förslaget i ett sammanhang.

Förändringar skapar oro, det är naturligt, men i de kontakter jag och vice ordförande Irma Görtz haft de senaste veckan uppfattar vi att det är störst oro runt hur det ska gå med matserveringen och gemenskapen runt maten. Vi och övriga ledamöter i Kvartettengruppen i VON (S+Fp+C+Kd) vill därför att vi ska kunna presentera ett mer genomarbetat förslag för matfrågan när vi tar beslutet om omvandling av träffpunkterna. Med anledning av detta kommer vi att föreslå återremiss av förslaget på nämnden på onsdag och kommer att ta upp det till beslut igen i juni. Vi tror fortfarande på inriktningen men vill att frågor runt matsituationen ska vara besvarade. Det ger oss också möjlighet att besöka ytterligare träffpunkter, och även kalla ihop kommunala pensionärsrådet.

Det finns ett stort engagemang runt frågan med träffpunkterna, och i många fall en stor oro inför vad som ska ske. Vissa oppositionspartier är inte sena att spä på oron och påstå att vi vill lägga ner träffpunkterna. Trots att de vet att det är en förändrad inriktning av vem som ska ha hand om aktiviteterna vi talar om och att vi alla var överens om nya inriktningen på träffpunkterna i november. Kan inte annat än att uppfatta deras retorik som skenhelig. Men vissa partier blommar verkligen ut i opposition där de kan tycka till, lova allt till alla, utan att behöva ta ansvar.

Eva-Britt Sjöberg, ordförande i Vård- och omsorgsnämnden i Norrköping.