• Inspirerande besök på Bo vital

Idag var vi ett gäng kristdemokrater som besökte Bo vitals visningsmiljö. I stadsdelen Ljura i Norrköping finns en lägenhet fylld av tekniska lösningar som gör livet lite enklare att leva, kanske speciellt för äldre. Mängder av lösningar som syftar till att öka möjligheterna för oss att bo hemma längre. Teknikstödet ska öka tillgängligheten och hjälpa en till ett mer aktivt liv och samtidigt ett trivsamt boende.

Det var mycket inspirerande att få lyssna till och se de alla visningsexempel som både gör det tryggt för den äldre att bo kvar hemma samtidigt som det ökar tryggheten för de anhöriga.

Exempel på teknikstöd som vi fick se var förstoring av nyckelöga, trådlösa strömbrytare, hjälpmedel till duschen, digitala medicindosetter och mängder av system som hjälper en att minnas. Vi fick se en spisvakt som kan frånkoppla strömmen om en platta har glömts på och även släcka eventuella bränder. En annan fiffig sak som vi fick se i köksmiljön var för höj- och sänkbara överskåp. En toppenlösning för att undvika att klättra på pallar eller stolar för att nå det som står högt i skåpen. Ja, listan kan nog göras hur lång som helst. Som Anita Rosenquist, projektledare för Bovital, upprepade: det är bara fantasin som sätter stopp för det finns lösningar för precis allt.

Mycket intressant och givande.
    Att boka tid för ett besök på detta ställe är verkligen ett tips!
    Gå in på hemsidan för mer information om produkterna och kontakt för visning:

Bovitalbesök1
    Här berättar Anita om trygghetslarm där anhöriga kan hjälpa den äldre att positionera sig vid behov.

bovitalbesök2

Lars-Göran får här testa en fåtölj som är behjälplig när man ska resa sig. Den höjer stolsdynan tills kroppen är i en position som är enkel att bli stående ifrån utan vidare egenkraft.