• För värdig och vettig vård!

I förmiddags mötte vår kommunfullmäktigekandidat Eva-Britt Sjöberg och landstingskandidaten Monica Holtstad Sandberg media för att presentera och svara på frågor kring Kristdemokraterna i Norrköpings valmanifest. De talade om vikten av samarbete mellan just kommun och landsting för värdig vård!

En person, vare sig patient eller anhörig, bryr sig inte om ifall det är kommunens eller landstingets ansvar. Denne vill bara att det ska fungera och därför måste bägge parter samarbeta för att kunna uppnå en god vård för den enskilde!” – Monica Holtstad Sandberg

Andra viktiga frågor som Kristdemokraterna i Norrköping driver är att, i samarbete med landstinget, återöppna korttidsplatserna på Cedersborg, inrätt mellanvårdsplatser och att öppna upp för gymnasieelever att arbeta inom kommunens äldreomsorg på helgstid.

”Öppnar vi upp för gymnasieelever att arbeta med social verksamhet på våra äldreboenden får vi en win-win-win-win situation. De äldre får utökad social gemenskap, ungdomarna får sin första mening på CV:t, det innebär ett sätt att öka intresse och rekrytering för vårdbranschen och det kan även öka de ungas psykiska hälsa och motverka utanförskap.” – Eva-Britt Sjöberg

Vill du läsa mer om våra politiska förslag för Norrköping kan du klicka här.

Nedan följer bilder från pressträffen som hölls utanför Vrinnevisjukhuset som fick symbolisera hur viktigt det är att kommunpolitikerna samarbetar med landstinget för bästa jämlika vård för alla – i hela Östergötland.

bild 2 bild 3 bild 4 bild 1 bild 5