• Detta har vi genomfört under mandatperioden 2019-2022

Så här har det gått

Valet 2018 blev Kristdemokraterna största parti i Öckerö kommun med 27,6% av rösterna. Detta gav oss också stora möjligheter att genomföra de frågor vi prioriterade i valet. Nu närmar sig slutet av mandatperioden och glädjande nog kan vi konstatera att 11 av 12 punkter är helt genomförda och en punkt delvis genomförd. Vi har så klart även gjort väldigt mycket annat under de senaste åren men så här har det gått med de 12 punkterna.

Grönt ljus

1. Öckerö kommun ska drivas med hög effektivitet och ett gott förvaltarskap där kärnverksamheterna prioriteras.

Ekonomin har gått från stora underskott till att bli stabil. Inför framtiden finns dock stor osäkerhet på grund av ökad inflation och en vikande konjunktur. Under de närmsta åren beräknas behovet av välfärd att öka mer än skatteintäkterna. Det kommer att bli tufft att få pengarna att räcka till. Alla verksamheter behöver tänka i nya banor för att genomföra uppdragen. Vård, skola, omsorg och annan viktig samhällsservice måste prioriteras och onödig byråkrati motverkas.

Klicka på länken nedan för att läsa mer i en artikel om kommunens ekonomi som publicerades i Lokalbladet mars 2022.

Klicka här för att läsa mer om ekonomin i Öckerö kommun

Grönt ljus

2. Det är viktigt att skolorna har resurser för att tidigt upptäcka och hjälpa barn i behov av särskilt stöd så att alla elever får möjlighet att nå målen.

Många aktiviteter pågår. Barn och elever får det stöd de behöver av kommunen för ett ökat välbefinnande enligt utvärdering i Socialnämnden och Utbildnings-, kultur- och fritidsnämnden.

Några exempel på aktiviteter är läxhjälp, lovskola, ökad digitalisering och ”Arena arbetsliv”. Andel behöriga elever till något nationellt program på gymnasiet ligger över rikssnittet.

Gult ljus

3. Barngrupperna i förskolan skall fortsätta att minska. Det ska alltid finnas möjlighet till studiero i skolan. Samarbetet med föreningslivet ska fördjupas.

Det har tyvärr varit svårt att minska barngruppernas storlek i den tuffa ekonomiska situationen. Öckerö har generellt sett små barngrupper och föräldrarna är mycket nöjda med förskolorna i kommunen.

Pågående aktiviteter på skolorna visar på resultat kring ökad trygghet, ökad studiero och trygga övergångar samt tydligt ledarskap i klassrummet.

Samarbetet mellan föreningslivet och skolan har ökat i samband med omorganisationen när Utbildnings-, kultur- och fritidsnämnden bildades.

Grönt ljus

4. Vi behöver öka äldre människors inflytande och valfrihet i vardagen. Att äta god mat ska vara en höjdpunkt på dagen även för den som inte längre kan laga maten själv.

Valfriheten har ökat inom flera områden. Möjlighet till helpension utreds. Kundnöjdheten med maten i senaste brukarundersökningen visar på en ökning från 71 till 83. (Jämförelse hela Sverige 74 och regionen 75)

Grönt ljus

5. Permanenta den fjärde färjan, extrafärjan, på Hönöleden morgon och eftermiddag.

Genomfört av Trafikverket bl.a. genom Öckerö kommuns påtryckningar.

Att färjelederna fungerar bra runt om i vår kommun är en förutsättning för öarnas utveckling. Det förs en kontinuerlig dialog mellan kommunen, Trafikverket, Färjerederiet och Västtrafik. I denna kommunikation är vi från kommunen alltid tydliga med att trafiksituationen måste fungera och vi får också gott gehör hos övriga parter.

Grönt ljus

6. Bebyggelsen på våra öar skall utvecklas långsiktigt och hållbart med blandade boende- och upplåtelseformer.

Många hyresrätter, bostadsrätter och radhus är nu på gång för ungdomar, barnfamiljer och äldre som vill flytta från sina hus. Processerna är dock långa men flera detaljplaner och byggprojekt är under framtagande och i arbete.

På Öckerö är det i nuläget främst Hjälvik, Horste backe, Öckerö centrum, Ankaret och Minnesten som kommer att tillföra fler bostäder. På Hönö planeras det för lägenheter på Nästås. På Björkö bygger privata entreprenörer på Gamla skolan parallellt med att kommunens fastighetsbolag ÖFAB planerar för hyresrätter på grannfastigheten samtidig som arbetet med den fördjupade översiktsplanen snart är klart.

Kristdemokraterna tog i våras också initiativ för att stärka kapaciteten på avdelningen för plan, fastighet och samhällsutveckling samt för att möjliggöra för exploatörsdrivna frimärksplaner framöver. Detta kommer på sikt att ge fler bostäder och även fler lokaler för näringsverksamheter.

Grönt ljus

7. Gymnasieskolan ska bli självfinansierad och utvecklas med idrottsprofil och lärlingsutbildning. Öckerö kommuns skattebetalare ska inte subventionera andra kommuners elever

Gymnasieskolan finansieras idag enbart med interkommunal skolersättning som täcker hela kostnaden.

Inför både hösten 2020 och hösten 2021 planerades nytt program på Öckerö gymnasieskola; ekonomi med idrottsprofil. Programmet skulle vara ett studieförberedande program och ett alternativ för den som ville satsa extra på sitt idrottsintresse och sin hälsa. Tyvärr blev det inte tillräckligt antal sökande för att programmet skulle starta upp.

En lärlingsutbildning utreds och kan förhoppningsvis finnas på plats inom några år.

Grönt ljus

8. För oss är det viktigt med en positiv inställning till företagare och entreprenörskap hos alla verksamheter i kommunen.

Under mandatperioden har kommunens fokus ökat på fler arbetstillfällen och ett näringslivsstrategiskt program har antagits.

Det finns ett nära och bra samarbete mellan Öckerö kommun och kommunens företagarförening Öckerö företag och gemensamma aktiviteter genomförs regelbundet.

I år, 2022, hade Öckerö det högsta resultatet av alla kommuner i Göteborgsregionen när företagen själva fick ranka hur man såg på kommunernas företagsklimat.

Grönt ljus

9. Invånarna i Öckerö kommun ska känna sig trygga med att politikerna fattar opartiska beslut, som inte ger förmåner till dem själva eller deras närstående.

Mark och fastigheter säljs inte genom samtal direkt till politiker utan genom öppna processer som förankras väl i organisationen. Fråga om jäv tas upp i inledningen av samtliga sammanträden med nämnder och bolag.

Grönt ljus

10. All kommunanställd personal behöver känna att de trivs, är delaktiga och har en bra arbetsmiljö.

Under de senaste åren har kommunen haft stort fokus på medarbetarnas trivsel, delaktighet och arbetsmiljö. Andelen arbetad tid som utförs av tillsvidareanställda ökar kontinuerligt och Öckerö kommun visar goda resultat i jämförelser som mäter bland annat medarbetarengagemanget (HME).

Grönt ljus

11. Inför nolltolerans mot potthål i kommunala vägar och bygg ännu fler gång- och cykelvägar.

En rutin har införts för att anmäla och laga potthål. Fler gång- och cykelvägar har byggts och GC-vägnätet byggs ut kontinuerligt.

Grönt ljus

12. Inkludering av våra nyanlända kommuninvånare kan bli ännu bättre genom att föreningar och enskilda stöttas och uppmuntras.

Öckerö kommun har en väl fungerande etableringsenhet som ansvarar för de nyanlända. Kommunen och också ett gott samarbete med föreningar och församlingar som gör en stor insats för att inkludera de som kommer till vår kommun på flykt från krig och elände. Ett bra exempel på samarbetet visades vid den första flyktingvågen från Ukraina då kommunen och civilsamhället krokade arm för att lösa den akuta situationen.