• Nyhetsbrev vecka 8

Hej!

Nästan hundra nya medlemmar har Kristdemokraterna i Östergötland fått sedan årsskiftet! Och i hela Sverige handlar det om drygt 3000 nya medlemmar från 1 januari 2019 och fram tills i fredags, då jag fick hjälp att plocka fram siffrorna. Sedan dess har det säkert droppat in några till… Två opinionsmätningar den senaste veckan har gett Kristdemokraterna nio procent! Det är helt klart spännande tider för vårt parti! Den gångna veckan i regionpolitiken har, med tanke på att det varit sportlov, haft en lite lugnare prägel en normalt. Några aktiviteter har dock hunnits med, som jag ska försöka berätta lite om i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med besök av säkerhetschef och ny vårddirektör
    När vi från Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset i måndags samlades till vårt måndagsmöte, fick vi besök som vi normalt sett inte har på våra måndagsmöten. Först ut var regionens säkerhetschef, Rickard Lundin, som också är chef för Katastrofmedicinskt centrum inom Region Östergötland. Tillsammans med sin medarbetare, Tomas Samuelsson, gav han oss en aktuell inblick i regionens säkerhetsarbete. Nästa gäst på måndagsmötet var den helt nyutsedda vårddirektören på Vrinnevisjukhuset i Norrköping, Jessica Frisk. Hon har tidigare bl.a. varit chef för kirurgen på Vrinnevisjukhuset, men går nu in detta viktiga övergripande uppdrag för hela sjukhuset. Intressant att träffa och lyssna till alla tre, och spännande att följa dem i sina uppdrag framåt.

Möte med styrgruppen för ny kulturplan
    Det omfattande arbetet med att ta fram en ny kulturplan för Region Östergötland kommer allt närmare fullbordande. Planen ska inte slutligt beslutas av regionfullmäktige förrän i höst, men redan i april ska regionutvecklingsnämnden besluta om en remissversion, som ska sändas ut till kommunerna i Östergötland, institutioner och organisationer inom kulturområdet. I tisdags eftermiddag träffades styrgruppen, som sedan årsskiftet utgörs av regionutvecklingsnämndens presidium, och regionens kulturchef Anne Hederén, för att stämma av läget i processen. De flesta lokala dialogmöten runt om i Östergötlands kommuner har klarats av, men några återstår, och i nästa vecka väntar möte där alla kommuner deltar med sin kulturpolitiskt ansvariga. På styrgruppsmötet diskuterade vi också den föreslagna dispositionen för kulturplanen, och de förslag till övergripande strategier som tjänstepersonerna på kulturenheten arbetat fram för politiskt ställningstagande. Jag får anledning att återkomma till frågan när vi närmar oss beslut…

Besök på årsmöte för Kristdemokraterna i Kinda
    Årsmötessäsongen för Kristdemokraternas alla partiavdelningar runt om i landet går nu mot sitt slut. Idag söndag är den sista dagen att ha årsmöte, om stadgarna ska följas till punkt och pricka. Det gjorde Kristdemokraterna i Kinda som hade sitt årsmöte igår lördag. Jag hade förmånen att vara inbjuden för att berätta lite om Kristdemokraternas arbete i regionen. Det blev en hel del fokus på att vi, trots att Kristdemokraterna är i opposition, ändå påverkar politiken en hel del. Jag tog bl.a. upp hur vårt och Moderaternas gemensamma omfattande tilläggsyrkande till finansplanen gick igenom i november, och att vår kristdemokratiska motion om en egen ambulanshelikopter till regionen nu ser ut att äntligen kunna bli verklighet! Utöver min föredragning från regionen, fick jag också förtroendet att leda själva årsmötesförhandlingarna. Dessutom bjöds god förtäring och trevlig gemenskap med engagerade kristdemokrater!

Missa inte utbildning på lördag 2 mars!
    På lördag 2 mars är det dags för vårens andra utbildning för förtroendevalda och nya medlemmar i Kristdemokraterna. Vi träffas i regionhuset i Linköping där det bjuds ett intressant och omväxlande program, med medverkan av bl.a. vår östgötska riksdagsledamot Magnus Oscarsson, Sveriges mest kryssade regionpolitiker – regionrådet i Region Stockholm Ella Bohlin, Stina Sinclair som är politisk sekreterare i Kristdemokraternas starkaste region när det gäller regionvalet – Region Jönköpings län och slutligen Kristdemokraternas toppnamn i Europaparlamentsvalet Sara Skyttedal. Du kan läsa mer om utbildningsdagen här: (https://wp.kristdemokraterna.se/e/utbildning-for-fortroendevalda-2-2-2019/). Anmäl dig sedan genom att fylla i formuläret här: (https://goo.gl/forms/RAziwF20qLQHXDAi2). Alla intresserade är välkomna att anmäla sig!

Då återstår bara för mig att önska er alla en trevlig söndagskväll och en bra ny vecka!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)