• Så skapar vi morgondagens hälso- och sjukvård

När Regionstyrelsen idag sammanträder ska beslut om Finansplan 2017-2019 fattas. Detta i ett läge då kurvorna för Region Östergötland pekar åt fel håll med fortsatta underskott inom de sjukvårdande verksamheterna, minskad produktivitet och ökat antal anställda. Moderaterna och Kristdemokraterna föreslår nu därför ett antal konkreta utvecklingsområden för att bryta den negativa trenden.

– Vi ser inte att det finns en enskild insats som kan minska kostnadsnivåerna i vården, utan många åtgärder måste vidtas samtidigt. Vi har särskilt identifierat fem områden som vi ser som centrala för att bryta kostnadsutvecklingen och skapa morgondagens hälso- och sjukvård. Det handlar främst om att förebygga sjukdom och öka hälsan, ökad digitalisering i vården, närmare och enklare vård, kompetensutveckling och rätt använd kompetens. Det här är ett utvecklingsarbete som inte kan vänta, utan som måste startas så snart som möjligt, säger Marie Morell (M), gruppledare och oppositionsråd.

– Det har snart gått två år sedan Region Östergötland bildades, men fortfarande lyser det regionala ledarskapet med sin frånvaro. I vår finansplan fortsätter vi att komma med konkreta förslag för ett stärkt regionalt tillväxtarbete. Ett sådant sätt är att knyta forskning och utveckling i form av innovationer inom ett brett spektrum av områden till företagsutveckling. En av Östergötlands allra största verksamheter, med flest antal anställda och en stor bredd i verksamhetsområden, är Region Östergötland själv. Implementeringen av innovationsupphandlingar i regionens breda verksamhet har inte varit speciellt omfattande, vi vill därför intensifiera innovationsupphandlingar i regionens egen verksamhet, säger Per Larsson (KD), gruppledare och oppositionsråd.

– Vi kan tyvärr konstatera att den politiska majoriteten tappat greppet om ekonomin. Under de två år som Socialdemokraterna styrt regionen har de sjukvårdande enheterna övertrasserat budget med närmare en halv miljard kronor. Majoriteten tar fram åtgärdspaket på åtgärdspaket, men effekten uteblir. De långsiktiga lösningarna och visionerna saknas helt och det är allvarligt. Vår förhoppning är därför att de kan lägga prestigen åt sidan och ta till sig av våra konkreta åtgärdsförslag, avslutar Morell och Larsson.

Moderaternas och Kristdemokraternas förslag till Finansplan 2017-2019 kan laddas ned som PDF:
    Finansplan 2017-2019

För ytterligare kommentarer: