• Kristdemokraterna i Tyresö – för ett friare och varmare samhälle

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman. Ingen ska hållas tillbaka och ingen ska lämnas efter.

En tillbakablick

Åren 1998-2018 styrde Alliansen Tyresö kommun och i det styret ingick KD som en viktig del. 20 år är en lång politisk tid och många var de beslut som fattades under denna tid. De allra flesta beslut var bra men som alltid i det politiska livet tvingas man ibland till kompromisser. Under alla dessa år visade bokslutet på överskott, ibland mycket och ibland lite mindre, med undantag för sista året, d.v.s. 2018, då resultatet blev -24 mkr. Det är dock på sin plats att påpeka att av dessa 24 mkr var 14 mkr nedskrivning av det kommunägda vindkraftverket, så driftsunderskottet var 10 mkr.

Nu ser vi framåt

Sedan 2019 befinner sig KD Tyresö i opposition efter det att Liberalerna i Tyresö gjort upp med Socialdemokraterna och Miljöpartiet om att styra kommunen med stöd av Vänsterpartiet. Deras första åtgärd blev att höja skatten med hela 45 öre. Rimligen borde man först ha prövat alla andra möjliga åtgärder. Vi misstänker att många som röstade på Liberalerna känner sig lurade.

Efter att deltagit i ledningen av kommunen i 20 år tar lite tid att hitta rätt i vår nya roll, men  Kristdemokraterna kommer att försöka föra en konstruktiv oppositionspolitik. Vi kommer inte klaga bara för att vi är i opposition utan vi kommer bara säga ifrån när vi tycker att besluten går i fel riktning. Vi vill kunna stå för våra åsikter även den dag vi åter är med och styr kommunen.