• Marcus Birro Första maj-talare. Årets tema: ”Upp till kamp för familjen!”

Årets talare vid Kristdemokraternas Första maj-demonstration i Uppsala är Marcus Birro, poet, krönikör och debattör.

– Marcus personifierar kampen för familjen med sina ord, sitt engagemang och sin känsla – och han gör det på ett sätt som berör stora delar av svenska folket.

– Han är en tydlig röst som når ut, och vi är väldigt glada över att han vill komma.

Det säger Mikael Oscarsson, kristdemokratisk riksdagsledamot och distriktsordförande i Uppsala läns distrikt.

Temat för årets arrangemang är ”Upp till kamp för familjen!”, vilket tar spjärn emot de inskränkningar i familjens frihet som börjar få nytt gehör inom politiken – även från Kristdemokraternas Allianskollegor.

– Vi kan aldrig acceptera att föräldrar bara ska kunna välja det som politikerna anser vara ideologiskt rätt. Detta är en ofrihet vi kristdemokrater tar strid mot, därför demonstrerar vi för familjens frihet på Första maj, säger Mikael Oscarsson.

Förutom demonstrationståg och torgmöte anordnas för andra året ett efterföljande seminarium. Frågan som ska diskuteras är: ”Varför är familjens frihet så farlig?”

Bland deltagarna märks Eva Rusz, leg. psykolog och psykoterapeut, Ingegerd Troedsson, fd. talman och familjepolitisk debattör, Roland Poirier Martinsson, författare, filosof och konservativ debattör, Emma Henriksson (KD), gruppledare och familjepolitisk talesperson, Aron Modig, ordförande Kristdemokratiska Ungdomsförbundet.

Läs Svenska dagbladets artikel här

Se TV4:s nyhetsinslag här