• Sänk dieselpriset med 9 kr och bensinpriset med 5 kr

Tala om tung ekonomisk vinter med rekordhöga elpriser. Samtidigt började våra drivmedelspriser skena från en redan hög nivå. Och det innan kriget i Ukraina startade. Vi kan nu bara konstatera, det är extremt dyrt att vara svensk. Det vill KD göra något åt.

– De höga, nu helt galna drivmedelspriserna är ett oerhört allvarligt problem i ett redan ansträngt läge. Det slår stenhårt mot oss alla, ja hela samhället, menar Ebba Busch, partiledare (KD).

Faktum är att Sverige har världens dyraste dieselpris. Även bensinpriset når rekordnivåer. Här krävs krafttag som gör verklig skillnad vid pumpen.

Regeringens förslag, att sänka priserna med lite drygt en krona litern, är pinsamt dåligt, ett slag i luften. De lovar också ett engångsbidrag på tusen kronor till alla bilägare, även till dem som knappt använder bilen. Är det ett skämt, eller? Och någon sänkning av den dyra inblandningen av biodrivmedel, är det inte fråga om.

– De tycks nöjda med det som för väldigt många av oss känns som ett rent hån. Är det här verkligen regeringens kraftfulla paket för att svenska hushåll och företag ska klara skenande kostnader? Det är nästan pinsamt dåligt, säger Mikael Oscarsson, riksdagsledamot (KD).

En sak är säker, regeringens förslag kommer inte att stoppa krisen inom jordbruket, inte förhindra raset för transportsektorn, inte heller lindra bördan för enskilda människor och familjer. Alla dem som helt enkelt inte kan välja bort bilen.

Nu är det allvar. Vi står i ett läge då människor runt om i landet, även här i Uppland, inte längre har råd att köra de nödvändiga milen till sina arbetsplatser, till sina centralorter för att handla, besöka vårdcentral och så vidare. En del har redan tvingats säga upp säga sina jobb.

– Vi riskerar dessutom en omfattande utslagning inom näringslivet. Det gäller företag av olika slag, främst jord- och skogsbrukare, åkerier, bussföretag och hela transportsektorn, som alla dignar under den stigande ekonomiska bördan. Många människor kommer helt klart att bli av med sina arbeten, om inget radikalt görs, säger Mikael Oscarsson.

Sveriges lantbrukare med sin goda djurhållning går redan på knäna. Många kämpar för sin överlevnad och det i ett läge då alla inser att vi måste ha en betydligt högre grad av självförsörjning än idag.

– I väntan på att andra partier ska våga gå lika långt som vi vill, har vi enats med M, SD, L och V om ett gemensamt förslag som minskar bensin- och dieselpriset med 4 till 5 kr litern. Men vi vill gå ännu längre, avslutar Ebba Busch.

Kristdemokraterna föreslår:

• Varaktigt sänkt reduktionsplikt – från 30,5 procent till 6 procent, som är EU-snittet – och varaktig skattebefrielse för jord-och skogsbrukets dieselanvändning.
    • Tillfälligt slopad energiskatt för drivmedel i tre månader.

Det innebär sammanlagt:
    Sänkt dieselpris med över 9 kr och sänkt bensinpris med 5 kr.