• Nu firar vi Första maj igen

Från 1 maj 2011

– Socialdemokraterna kräver allmän förskola för två-åringar och hotar att skrota vårdnadsbidraget. Folkpartiet vill ha allmän förskola från ett års ålder 30 timmar i veckan. Vi behövs verkligen i dag, ett parti som vill ge makten tillbaka till föräldrarna – och är högljudda om det!

Det säger Mikael Oscarsson inför årets Första maj-demonstration. I år är det nionde gången Uppsala-distriktet inbjuder till Familjemanifestation på Första maj.

– Vi vet att vi göra skillnad. Genom åren har vår marsch synts i riksmedia, och vi har också varit med och utformat partiets egen familjepolitik, säger Mikael.

Temat för årets manifestation är ”Familjen först”. Det pekar på att familjen och dess frihet är första prioritet för Kristdemokraterna, men också att det därefter följer något på andra plats, på tredje plats osv.

I år kommer något av gräddan av tidigare års talare att medverka. Louise Hallin, känd från Sveriges radios Knattetimmarna och från TV4, kommer med ett tydligt budskap om vikten av ett generösare vårdnadsbidrag. Marcus Birro ställer sig i år på andra sidan bordet och blir konferensier och utfrågare. Dessutom Första maj-debuterar tv-journalisten Lars Adaktusson, som nyligen tillkännagav sin kandidatur för Kristdemokraterna i EU-valet 2014.

– Men det är ingen klyscha när jag säger att allra viktigast är alla deltagare som var och en bidrar till att göra vår manifestation till den största i Uppsala. Då får vi genomslag. Därför behövs just du på Första maj i Uppsala, avslutar Mikael Oscarsson.