Kristdemokraternas representanter i Omsorgsnämnden i Växjö kommun har skickat in en skrivelse till nämnden om att:

Dags att öppna upp för fler platser på särskilt boende

Under pandemin minskade efterfrågan på platser i särskilt boende. Många tyckte det var tryggare att bo kvar hemma istället för att söka sig till de särskilda boendena. Men sedan dess har det vänt, efterfrågan ökar nu stadigt och under sommaren har allt fler beviljats plats på särskilt boende.

I dagsläget finns endast ett 10-tal platser kvar i Växjö kommun och vi Kristdemokrater anser att det är dags att göra fler platser tillgängliga för att kunna möta våra äldre medborgares behov av lagstadgad omsorg. I många fall har man dröjt med ansökan och anhörigvårdare har ofta fått göra en stor insats, behoven ofta är stora och behöver skyndsamt tillgodoses.

Vi vill se en handlingsplan över möjliga platser att öppna upp inom både kommunal och privat verksamhet. Som en av de första åtgärderna vill vi att man förbereder sig på att snabbt kunna öppna upp det våningsplan på Hagalund som fortfarande är stängt sedan pandemin.

Vi Kristdemokrater vill därför:

• Att man förbereder sig för att skyndsamt kunna öppna upp de återstående 9 vilande platserna i särskilt boende på Hagalund.
    • Att en handlingsplan för att kunna öppna upp fler platser inom särskilt boende tas fram i samverkan med privata aktörer.

För en god, trygg och säker äldreomsorg,

Kristdemokraterna, Växjö kommuns Omsorgsnämnd

Kaj-Mikael Petersson                                         Anna Zelvin