• Stångådalsbanan nedprioritera(s)

Trafikverket har lagt fram sitt förslag till nationell plan. I den finns inte en enda krona till upprustning och satsning på Stångådalsbanan. Redan i februari gick det rykten om detta. Därför lämnade Kristdemokraterna in en motion i mars där vi föreslog att Region Östergötland skulle göra ett kraftfullt politiskt agerande gentemot Trafikverket, tillsammans med Landstinget i Kalmar och berörda kommuner, i syfte att säkra en upprustning av banan. På dagens regionstyrelse väljer Koalition för Östergötland att avslå vår motion och tydligt visa sin nedprioritering av Stångådalsbanan.

Region Östergötlands högsta politiska företrädare har, tillsammans med ordförande för landstingsstyrelsen i Landstinget i Kalmar län, skrivit under en överenskommelse där båda parterna bl.a. är överens om att en upprustning av länsbanorna är viktig och att pendlingstrafiken ökar när infrastruktur och trafikupplägg ger resenärerna möjlighet till god mobilitet. Trots detta väljer alltså majoriteten att avslå vår motion.

– Kristdemokraternas förslag är att Region Östergötland, tillsammans med Kalmar läns landsting, ska arbeta för att säkra ekonomiska resurser från statligt håll. Det går inte att utesluta att Region Östergötland bristande prioritering av Stångådalsbanan har bidragit till att det i Trafikverkets förslag till nationell plan inte görs någon satsning på denna, säger Per Larsson, oppositionsråd och gruppledare.

Att rusta Stångådalsbanan främjar den regionala tillväxten. Med kortare restid och tätare tågtrafik skapas ett större geografiskt område där man kan pendla för jobb och studier. Fler kan alltså bo kvar utan att behöva flytta för arbetets skull. På samma sätt ökar även utbudet av personal och kompetens för näringslivet och offentlig sektor, då arbetskraft finns tillgänglig inom ett större område än tidigare.

– I februari rapporterades att antalet resenärer på Kustpilens sträckor fortsätter att öka. Under 2016 skedde över 665 000 resor på Stångådals- och Tjustbanorna, vilket är en ökning med nästan 10 procent. Det talar ytterligare för att värna banornas framtid, fortsätter Lena Käcker Johansson, ledamot i regionfullmäktige.

– Nu fortsätter vår kamp för att bevara och rusta Stångådalsbanan. Trafikverkets förslag är inte hugget i sten och vi får fortsätta påverka på alla fronter. Politik är att vilja och det blir nu väldigt tydligt vilka som vill prioritera Stångådalsbanan!, avslutar Per och Lena.

För ytterligare kommentarer:
    Per Larsson, oppositionsråd och gruppledare, 0702-88 21 34