• Underskotten skenar i vården – oppositionen kräver extern analys

Region Östergötland har stora utmaningar att nå ekonomisk balans för de sjukvårdande verksamheterna. Idag kan vi notera att underskotten skenat iväg till drygt -300 miljoner kronor. Moderaterna och Kristdemokraterna yrkade därför på dagens sammanträde med regionstyrelsen att regiondirektören omgående, med extern hjälp, ska genomföra en analys av Region Östergötlands nuläge samt vilka åtgärder som kan och bör vidtas för att långsiktigt nå balans i ekonomi och verksamhet.

– Underskotten i de sjukvårdande verksamheterna har nu ökat till drygt -300 miljoner kronor, vilket är ohållbart med den utveckling som vården går till mötes och som även beskrivs i den ekonomirapport som Region Östergötland gjort. Olika åtgärdsplaner presenteras i årsbudgeten för regionstyrelsen och i produktionsenheternas verksamhetsplaner. Utöver detta föreslås att regiondirektören ska återkomma i mars med en aktualiserad ekonomi för 2018 samt handlingsplaner och konsekvensanalyser för dessa, säger Marie Morell (M), oppositionsråd och 2:e vice ordförande regionstyrelsen.

Åtgärdsplaner har gjorts vid upprepade tillfällen utan att de fått önskad effekt. Den stora satsningen på 24sju-verksamheten har i en färsk rapport visat att det inte gav den effekt man hade önskat gällande fler anställda inom dessa verksamheter. De stopp för extra bonusar, som beslutet om 24sju innebar, har fått frångås för att klara bemanning och därmed tillgängligheten för svårt sjuka patienter. Arbetet med Hållbar verksamhet har inte heller tydligt visat några konkreta resultat ännu, då det fortsatt är brist på vårdplatser och operationskapacitet.

– Regionstyrelsen föreslås ta fram en långsiktig analys av hälso- och sjukvårdens utmaningar, det är mycket bra och nödvändigt och är något som våra partier efterfrågat sedan länge. Men vi anser att det måste kompletteras med en analys av nuläget. Utan en gedigen analys av problemen riskerar vi att vidta felaktiga åtgärder som inte får den effekt och verkan som är önskvärt, fortsätter Anders Eksmo (KD), ledamot regionstyrelsen.

– Vi anser därför att en tydlig extern analys av Region Östergötlands situation måste göras omgående, samt vilka åtgärder som kan och bör vidtas för att långsiktigt nå balans i ekonomi och verksamhet, avslutar Marie Morell och Anders Eksmo.

För ytterligare kommentarer:
    Marie Morell (M), 0703-16 98 00