• Alliansens förslag för budget 2021

Nu har vi presenterat Alliansens förslag för budget 2021.
    (Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalernas.)

Sammanställning över de största skillnaderna mellan styrets och alliansens budget. 2% överskott.
    Kommunfullmäktige har beslutat att över en konjunkturcykel ska kommunens ekonomiska resultat vara åtminstone två procent av intäkterna motsvarande ca 26 mnkr. Det målet når Alliansen med denna budget. Över en konjunkturcykel ska kommunens ekonomiska resultat vara åtminstone två procent av intäkterna, årligen motsvarande ca 26 mnkr. ” Våra barn ska inte ärva våra skulder!”

Några förslag från budgeten:
    Kontaktcenter
    Det förändringsarbetet fortsätter och tar nya kliv 2021. Målet är en modern och effektiv kommunkoncern, som levererar god kvalitet till Alvesta kommuns befolkning. Den första för medborgarna synbara förändringen är bildandet av ett Kontaktcenter under 2021. Delade turer och takliftar. Intensifiera arbetsmiljöarbetet i Omsorgsförvaltningen med att få bort delade turer, men också att sätta skenor i tak på särskilda boenden för att möjliggöra arbetet med fler takliftar.

Integrationsarbetet
    Integrationsarbetet är ett uppdrag för alla nämnder och bolag att genomföra tillsammans.

Arbetslösheten
    Minska antalet unga 18-26 år i arbetslöshet till minst snittsiffran för landet ( från 18% till 12%)

Återvinningscentral
    Utreda ny plats för återvinning och återbrukscentral norr om Alvesta.

Ökad barnpeng
    Barns utbildning börjar i förskolan tillsammans med utbildade pedagoger. Det är avgörande för en hög kvalitet. Inskrivna barn per pedagogisk utbildad personal i förskolan i Alvesta kommun och i förhållande till riket öka kvalitén i förskolan genom ökad barnpeng med 3 mkr.

Ung företagsamhet
    Ett samarbete mellan fritidsgårdarna och Ung företagsamhet UF kan ge möjlighet till nya framtidsplaner.

LSS kostnaderna flyttas till OMS
    Både myndighetsutövning och verkställighet av LSS läggs hos Omsorgsnämnden för att samordna kontakter och insatser mot medborgarna. Budget för köp av tjänst flyttas från UN till OMS

Rening av sjön Salen
    Utreda förutsättningarna tillsammans med en kostnadsberäkning med tidplan för att rena sjön Salen.
    ” Den stora skillnaderna i budgetarna ligger inte i hur vi fördelar pengarna, utan i tydligheten för i vilken riktning verksamheten ska gå.”

Kristdemokraternas Partiavdelningsordförande Christer Brincner