• Civilsamhällets insatser är helt ovärderliga…

Civilsamhällets insatser är helt ovärderliga för att möta behov hos flyende till Sverige.
    Under de två år som föreningslivet kämpat under pandemin har regeringen dock dessvärre inte gett tillräckligt med resurser eller anpassat stöd till civilsamhället. Men i slutet av februari kunde KD:s ekonomisk-politiske talesperson Jakob Forssmed driva igenom ett omfattande stödpaket till civilsamhället i en extra ändringsbudget i Riksdagen: För att värna och stärka arbetet bland utsatta människor i en tuff tid och för att fler barn- och unga efter pandemin ska ha meningsfulla aktiviteter såsom idrott, scouter, kör- och kulturverksamhet.
    Detta blir nu också ett viktigt tillskott för att civilsamhället och Föreningssverige ännu bättre ska kunna möta de flyendes behov i en svår situation och göra det man alltid gör: erbjuda värme, praktisk hjälp, husrum, tröst och kanske en stunds normalitet för barnen, med lek och rörelse.
    Men mer kommer behöva göras, och vi kommer att fortsätta kämpa för mer resurser till dem som outtröttligt sträcker ut en hand till den som behöver. Tack för alla insatser!
    Gå med i KD! En folkrörelse som brinner för frivilligsverige.

KD.nu/blimedlem