• Älvsbyalliansen tar över kommunstyret

Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna kommer att samarbeta under namnet Älvsbyalliansen och avser att styra Älvsbyns kommun de kommande fyra åren.

– Vi har fått ett stort förtroende från väljarna som vi jobbat hårt för att ta tillvara. Moderaterna återstartade för två år sedan och under tiden har vi entusiastiskt träffat verksamheter, företag och kommunanställda. Förankring, lyhördhet och öppenhet är mycket viktigt för oss. Vi lovade även någonting nytt och det mynnade ut i stor respons från väljarna då vi hamnade på dryga 19% redan i vårt första val, säger Stefan Lindbäck, förstanamn på Moderaternas kommunlista.

Älvsbyalliansen har kommit överens med Centerpartiet i val av ordförandeposter och kommunalråd för att bryta över 100 år av socialdemokratiskt styre i Älvsbyns kommun.

– Vi har fört många och långa samtal denna höst om vad våra samarbetspartier vill göra för att skapa en bättre kommun. Vi har utformat ett lag av våra främsta och mest engagerade personer för att hjälpa kommunen att bli sitt allra bästa jag, säger Johan Dahlqvist (M), Älvsbyalliansens kommunalrådskandidat.

Älvsbyalliansen avser att styra Älvsbyns kommun under mandatperioden 2022-2026 och söka brett stöd för sina förslag.

– Ensam är inte stark. Vi behöver varandra och ta till vara de olika partiernas styrkor. Med detta samarbete skapar vi också bättre förutsättningar för att få igenom mer liberal politik än vad vi kunnat göra på egen hand, säger Göran Stenlund, gruppledare för Liberalerna.

Sverigedemokraterna fick över 10 procent av rösterna i kommunen och de är en av de fyra partierna i Älvsbyalliansen.

– Med Socialdemokraternas nya inriktning i kommunen där de med alla medel vill stänga ute SD är jag glad att det finns andra partier som vågar prata med oss och förstår att vårt stora engagemang är för älvsbybornas bästa. Vi kommer till skillnad från S att lyssna på alla de som bor i kommunen oavsett vilket av de sju partierna man röstat på, säger Orvo Hannlöv, gruppledare för Sverigedemokraterna.

Älvsbyalliansen är övertygade om att det finns mycket som kan göras lite bättre på flera håll. Med en bred förankring i hela samhället kan de få till små förbättringar där totalen sammanlagt ger något mycket bättre.

– Vi är redo att lyssna till och stärka personalens röst. Vi är redo att skapa bättre förutsättningar att bo och leva i hela kommunen. Det kommer nog ta lite tid att vända skeppet men vi är redo att styra kommunen mot något bättre, säger Peter Lundberg, gruppledare för Kristdemokraterna.