• Bredbandsutbyggnad på landsbygden ska fungera!

Bredbandsutbyggnad på landsbygden ska prioriteras och fungera!
    Vi arbetar hemifrån mer än någonsin för att skydda oss och vår nästa från pandemi och sjukdom.
    Den som driver familjeföretag som funnits i generationer på landsbygden behöver tillgång till det absolut bästa som finns inom teknikutvecklingen, för allt ska ju inte centreras till storstäderna.
    Var det inte så det var sagt?
    Istället stoppar Jordbruksverket stödet till bredbandsutbyggnad på landsbygden under resten av året! Hur tänker man då?
    Den stora bygden kring Eskilstuna som sjuder av liv, teknikföretag, lantbruk, föreningar, församlingar och lanthandlare prioriteras ner till fördel för betesmarker och slåtterängar! Men de missar den digitala infrastrukturen som så väl behövs…
    Det duger inte! Vår kommuns digitala verksamhetsutveckling för 2020-2025 är nu på gång och vi kommer att särskilt noga bevaka stegen mot en ”digital hållbar stad och landsbygd” som finns i inskrivet i planen.
    Landsbygden är viktigare än någonsin med nuvarande sociala distansering. Inte bara för vandringsleder, natur och rekreation utan också för ett levande näringsliv, som i framtiden behövs i ännu högre utsträckning! När krisen är över och framtiden är här, ska vi i Eskilstunabygden ligga i framkant för såväl det framgångsrika teknikföretaget, den lokala lanthandeln, lantbruken och turismaktörerna som för nyetableringar av verksamheter i vår stora, vidsträckta kommun.
    För Eskilstunas bredband på landsbygden!

Lotta Jonsson (KD) Gruppledare
    Bo Hellmark (KD) Ledamot