Anders Andersson: -Trägen kamp för pensionärernas resor ger resultat!

Trägen vinner, säger Anders Andersson (KD) ledamot i trafikstyrelsen när han på måndagen tar del av majoritetens förslag om avgiftssänkning för pensionärer.

Under flera år har vi från KD fört fram det rimliga i att pensionärerna i länet ges möjlighet till att åka avgiftsfritt under de tider då bussar och tåg har lägre antal passagerare.

I december förra året gjorde jag ett försök att få fram beslut via trafikstyrelsen och i mars i år yrkade KD-gruppen på ett aktivit beslut i frågan, men vid båda dessa tillfällen fanns ett avvisande från dom rödgröna. Därför är det nu välkommet att trägen vinner och att även pensionänärer med låg pension får tillgång till buss och tåg, säger Anders Andersson (KD).

Bakgrunden till vårt förslag är att många pensionärer har en begränsad ekonomi vilket kan medföra att man blir isolerad i sin bostad.  Avgiftsfritt på bussar och tåg skulle bidra till att minska ensamhet och isolering och är gynnsamt för miljön.

–   Vi ska nu utvärdera förslaget utifrån vårt grundförslag som är helt avgiftsfritt,  men förslaget som kom idag är ett bra första steg på vägen, säger Anders Andersson (KD) ledamot i trafikstyrelsen.

Järnforsen den 5 sept 2017

Vitsippsbladet nr. 4

Vitsippsbladet våren 2021

Du är vår bästa julklapp – Bli medlem!

Vitsippsbladet nr.2

Daniel Braw ny politisk sekreterare för KD!

Vitsippsbladet – Sommaren 2020

Anders Andersson (KD), Järnforsen trappar ner – men är kvar som oppositionsråd.

Stafettväxling i riksdagen: Loord lämnar riksdagen – Brunegård efterträder

Du ska kunna lita på vården!

Varför röstar du på KD?