• Oppositionsrapport KS i februari 2022

Som ett led i att berätta vad KD i Knivsta gör för väljarnas mandat, och hur vi ställer oss i olika förslag som styret lägger fram för beslut, kommer här en rapport från senaste kommunstyrelsen. Kristdemokraternas representanter är Mimmi Westerlund och Oscar Hahne. Nedan berättas om de ärenden där vi INTE var eniga med styret.

Reviderad grafisk profil för Knivsta kommun

• Ärendet handlar om revideringar i den grafiska profilen.
    • Vi yrkade på ett tillägg om att tydliggöra de ekonomiska konsekvenserna vilket inte framgår av ärendet.
    • Vårt yrkande avslogs och ärendet gick igenom utan förändringar.

Motivering till yrkandet:
    Det är inte fel att revidera den grafiska profilen, tvärtom behöver det göras med jämna mellanrum. Vi anser dock att varje kostnadsdrivande beslut behöver pengasättas för att möjliggöra för ansvariga politiker att kunna väga kostnaden mot andra behov, och att det är en viktig demokratisk princip att vara transparent med de ekonomiska konsekvenserna.

Yttrande kring Region Uppsalas kulturplan

• Ärendet handlar om yttrande kring Region Uppsalas kulturplan.
    • Vi yrkade att ta bort punkten om att tydliggöra hur regionen jobbar med Agenda 2030.
    • Vårt yrkande avslogs och ärendet gick igenom utan förändringar.

Motivering till yrkandet:
    Det står ordagrant i regionens kulturplan att man jobbar utifrån en Agenda 2030-strategi. Vi anser att det är fullt tillräckligt och vill inte att förvaltningarna i varken kommun eller region ska lägga tid på ytterligare handläggning i frågan.

Ledamotsinitiativ från Mimmi Westerlund (KD) – Kommunala ordningsvakter

• Ärendet handlar om vårt förslag om kommunala ordningsvakter
    • Vi yrkade att bifalla förslaget.
    • Vårt yrkande avslogs och ärendet föll

Motivering till yrkandet:
    För några månader sedan föreslog vi ett införande av kommunala ordningsvakter – något som varit mycket framgångsrikt för att stävja brottslighet i kommuner som infört detta.

Nu kom förslaget tillbaka för beslut, där styret föreslog avslag med motiveringen att det är ineffektivt och inte behövs. Vi delar inte den uppfattningen.

Även vårt förslag på en snabbare klottersanering inom 24 timmar röstades ned, trots att man vet att förfall ökar sannolikheten för ytterligare skadegörelse.

Polisens och Knivsta kommuns medborgarlöfte 2022

• Ärendet handlar om ett medborgarlöfte i syfte att öka tryggheten
    • Vi yrkade på att följa upp planen med konkret åtagandeplan där minst dessa tre punkter finns med:
    1. Aktivt och i samverkan med SSPF arbeta med att höja tryggheten runt nya Sågverkstorget, stationen och parkeringsgaragen
    2. Kontinuerligt arbeta med renhållning och rondering av belysning för att kunna åtgärda fel.
    3. Höja den polisiära och kommunala närvaron särskilt under helgkvällar
    • Vårt yrkande avslogs och ärendet gick igenom utan förändringar.

Motivering till yrkandet:
    Detta var i grunden ett bra förslag som vi röstade för, men tyvärr saknades helt en åtagandeplan. Vi anser att om Knivsta kommun lovar medborgarna att verka i en viss riktning, så måste det naturligtvis till en konkret plan kring hur man ska jobba.

Förslaget mottogs till en början positivt, men efter en ajournering (paus för överläggning) svängde styret och sa till slut nej ändå.

Stadsutvecklingsstrategi 2035 för västra Knivsta och Alsike stationssamhälle – Svar på återremiss

• Ärendet handlar om att anta en strategi för allt bostadsbyggande i samband med fyrspårsavtalet med staten.
    • Vi yrkade att anta Kristdemokraternas eget förslag till stadsutvecklingsstrategi
    • Vårt yrkande avslogs och ärendet gick igenom.

Motivering till yrkandet:
    Vårt dokument går att läsa här och är en alternativ stadsutvecklingsstrategi för Knivsta kommun. Det har i jämförande syfte en liknande disposition som det förslag som arbetas fram av M, S, MP, V och C under 2021/2022 och fokuserar på utbyggnad av Knivsta och Alsike.

Vår vision innebär en lägre utbyggnadstakt, stopp för förtätning av befintliga områden samt att kommunen inte ska behöva sälja mark för att få ekonomin att gå ihop. Vi menar att mjuka värden som trivsamhet och vacker arkitektur är viktiga delar i samhällsplaneringen. Vackra omgivningar skapar välmående samtidigt som för tät och skuggig bebyggelse ger negativ inverkan på vårt mående. I genomtänkta miljöer med mänsklig skala och god proportionalitet ges förutsättningar att leva goda liv.

Vår vision är den trevliga trädgårdsstaden. Utbyggnaden ska ske i en takt som är ekonomiskt, miljömässigt och socialt bra för Knivstas invånare. I stället för att planlägga för fler höga och fyrkantiga byggnader, vill vi bygga gemytliga kvarter med rutnätsstruktur, harmoni och liv. Vi ser områden som Luthagen i Uppsala, Tullinge trädgårdsstad och Stadsparken i Mariefred som bra förebilder. När vi nu bygger det nya Knivsta så har vi ett ansvar att bygga områden där barn ska leka och växa upp med goda uppväxtvillkor, och där människor ska arbeta, promenera, leva och åldras. Det är de goda stadskvaliteter som forskningen visat är avgörande för att människor ska trivas.

Framgångsfaktorerna är att det ska vara trivsamt gestaltat; grönt, utan för mycket insyn i bostäderna, med tydliga avgränsningar mellan privata och offentliga ytor och utan otrygga platsbildningar. Om ett område inte har en hög grad av någon av dessa kvaliteter vill inte människor bosätta sig där om de har möjlighet att välja att bo någon annanstans. Det lägger grunden för bostadsområden som ingen bryr sig om och som riskerar att förfalla.

Vårt förslag till stadsutvecklingsstrategi är beslutat av Kristdemokraternas partiavdelningsstyrelse vintern 2021. För att förslaget ska kunna bli verklighet behöver uppdraget för förvaltningens arbete med stadsutvecklingsstrategin ändras i grunden. Vi jobbar för att det ska ske.

Program för anskaffning av fossilfria fordon i Knivsta kommun

• Ärendet handlar om att kommunens fordonsflotta succesivt ska bli fossilfri.
    • Vi yrkade att lägga till en mening om att kommunen ska samverka med näringslivet för att underlätta etableringar av snabbladdningsstationer.
    • Vårt yrkande avslogs.

Motivering till yrkandet:
    I detta program finns endast två mycket korta meningar om laddstolpar, trots att det är en avgörande del för att lyckas med omställning till fossilfria fordon. Vi anser att kommunen varken kan eller ska själva etablera alla snabbladdningsstationer som behövs, men att vi har ett stort ansvar att samverka med näringslivet för att få till den utvecklingen vi vill se – med fler och bättre laddmöjligheter för våra invånare. Därför yrkade vi på ett enkelt tillägg att just samverka med näringslivet, så att ny lydelse skulle bli:

”Infrastrukturen för laddstolpar är under utveckling. Kommunen bygger laddstruktur för kommunens egna fordon, och samverkar med näringslivet för att underlätta ytterligare etableringar av snabbladdningsstationer.”

Mål och Budget 2022 – ändringsbudget

• Ärendet handlar om att fördela drygt 40 miljoner i oväntat överskott
    • Vi vill göra andra prioriteringar (skola, förskola) än styret.
    • Vårt yrkande avslogs.

Motivering till yrkandet:
    Styret ville bland annat fördela pengarna till teknisk planering, övergripande infrastrukturutredningar och tillitsreform inom hemtjänsten. Vårt förslag skulle å andra sidan innebära ett ordentligt tillskott till skola och förskola efter de senaste årens neddragningar:

• 18 miljoner till stärkt skola och förskola (UN)
    • 3,5 miljoner till temalekpark i centrala Knivsta (SUN)
    • 20 miljoner sänkt exploateringsnetto (KS)

Vi föreslog också att kvarvarande medel halveras i nedanstående poster och omfördelas till utbildningsnämnden:

• 2,5 miljoner exploateringskontor (KS)
    • 1,3 miljoner utvecklingsprogram Knivsta 2035 (KS)
    • 1 miljon innovationskontoret (KS)

Begäran om planbesked för fastighet Ekeby 1:163 m.fl. Alvhem

• Ärendet handlar om planbesked för bostäder i gårds- och byastruktur
    • Vi ville lämna positivt planbesked och yrkade bifall till ordförandebeslutet.
    • Ärendet återremitterades i syfte att ge positivt planbesked.

Motivering till yrkandet:
    Vi är intresserade av att ta planeringen vidare eftersom vi vill premiera småskalig och låg bebyggelse i kommunen. Material och kulör föreslås bli lertegel och falurödfärg vilket skulle passa in väl i omgivningen. Sammanlagt gäller planeringen fem gårdar med 20-25 bostäder inom respektive gård. I ärendet beskrivs också ett gemensamt ”byacentrum” där mobilitetshub, ”bygdegård, co-working etc kan anordnas. Från handlingen:

”Alvhem är ett boendekoncept som bygger på gemensamma och lokala lösningar med fokus på hållbarhet och levande landsbygd. Här finns potential att bedriva gemensam odling för småskalig självhushållning, skapa en gemensam mobilitetshub, producera el från solceller och rena avloppsvatten med hjälp av ett biologiskt kretslopp.

Ekobyn kan utvecklas etappvis där varje etapp blir en egen ”gård”. Varje gård blir ca 20-25 bostäder med egna avloppssystem och möjlighet till gemensam odling. I ett byacentrum samlas funktioner som delas av alla boende i byn såsom mobilitetshub, bygdegård och co-working ytor för distansarbete. Bygdegården kan bli en samligsplats för alla i byn där det kan anordnas event och bedrivas olika typer av fritidsaktiviteter.

Bostäder i olika storlekar och former gör det möjligt för människor i olika skeden av livet att bo i området. För att skapa en blandning av bostäder och samtidigt knyta an till landsbygdens historia utgår förslaget i landsbygdens klassiska byggnadstyper; Mangårdsbyggnaden, Ladugården, Torpet och Vagnslider. Ett möte mellan innovation och tradition.

Byggnaderna ska vara Svanen-märkta för att säkerställa att husen byggs med omtanke för både miljö och människors hälsa.”

Inläggets bild är hämtad från handlingen och föreställer visionsbild av projektet.