• Knivsta ska vara en trygg och trivsam småstad

Knivsta är en attraktiv och expansiv ort med sitt läge mellan Stockholm och Uppsala med närheten till flyget på Arlanda. Kommunen växer, men det går för fort tycker KD.

– Vi bygger bort både trivsel och trygghet genom dessa kolosser i centrum. Nu måste vi dra ner på takten och bygga andra slags bostäder. Vi vill bygga max 100-150 nya bostäder om året, och glesare och lägre. Vi vill skapa en trivsam trädgårdsstad med hus med tomt, ungefär som det är i stora delar av Alsike, säger Mimmi Westerlund.

– Det ska vara hus att bo och trivas i och då får de gärna ligga på landsbygden i stället för i centrum.

Den snabba expansionen ställer också krav på skola och förskola.

– Infrastrukturen har inte riktigt hängt med. För att skolgången ska vara lyckad behöver elever och lärare trivas och utbildningen ha hög kvalitet. Vi har stora barngrupper och bland den sämsta personaltätheten i landet. Vi vill satsa mer på skola och förskola.

Knivsta har historiskt varit en trygg plats, men det har ändrats de senaste åren med stor inflyttning.

– För en tid sedan var det stora blodfläckar utanför porten till vårt hus när vi kom ut på morgonen. Det hade skett en knivskärning i närheten och den knivskurne hade sprungit där och droppat mycket blod. Hur förklarar man det för en fyraåring på väg till förskolan? undrar Mimmi.

– Vi behöver utreda varför det är så knivigt i Knivsta. Det som företagare allra mest klagar på är det är så svårt att få en dialog med kommunen, säger Mimmi.

Mimmi påpekar att tryggheten hänger ihop med hur man bygger staden.

– Knivsta hade egentligen chansen när man blev egen kommun 2003. Då fanns det inte så mycket i centrum och då kunde man ha satsat på att bygga trivsamt.

Hon påpekar att Knivsta ligger mittemellan Märsta, Upplands Väsby och Uppsala som har problem med brottslighet.

– Knivsta kanske har varit en trygg ort, men det är naivt att tro att vi skulle bli helt förskonade. Nu behöver vi jobba proaktivt i kommunen. Vi tycker till exempel att vi i

polisbristens Sverige skulle anställa kommunala ordningsvakter.

Knivsta är en ung kommun på flera sätt. Man bröt sig loss från Uppsala 2003 och man har också en ung befolkning.

– Vi har inte så många äldre i kommunen ännu, men de som finns måste få en värdig tillvaro. Nu har den politiska majoriteten bestämt att man ska bygga om och förtäta de äldreboenden som finns. Det innebär att de boende får mindre rum. De äldre ska också tvångsevakueras under tiden som ombyggnaden sker. Det är bedrövligt.

Vill man inte bara växa med pendlare behöver företagandet också växa i kommunen, men i de återkommande rapporter om företagsklimatet som Svenskt Näringsliv gör har Knivsta sjunkit i rankning.

Mimmi själv är som så många andra ganska nyinflyttad i Knivsta. Hon växte upp i Ångermanland. När hon slutat skolan tillbringade hon några månader hos släktingar i Beverly Hills i Kalifornien.  Därefter åkte hon hem och packade för att flytta till Uppsala för att plugga på universitetet. Ganska snart blev hon också involverad i det politiska livet och efter studierna blev hon politisk sekreterare åt KD:s kommunalråd Jonas Segersam. Idag är hon tjänstledig därifrån för att vara regionråd i Region Uppsala.

– Jag kom i kontakt med KD redan på gymnasiet. Efter att vi debatterat på lektionerna sa en kompis att jag var Kristdemokrat. Det tyckte jag inte själv, men när jag läste deras partiprogram insåg jag att det var sant. Det ledde till att jag var med och startade upp KDU, som ganska snart hade fler medlemmar än SSU, säger Mimmi med ett litet leende.

En sak som Mimmi betonar är familjens betydelse. Själv växte hon delvis upp i familjehem under tonåren.

– Det var viktigt att få komma till en trygg miljö. När jag sedan läste bland annat familjepsykologi på universitetet insåg jag ännu mer familjens betydelse, säger Mimmi till sist.

Detta är en artikel från tidningen Ditt val nr 1 som distribueras till alla hushåll juni 2022.