• Oppositionsrapport från KS i september 2021

    Som ett led i att berätta vad KD i Knivsta gör för väljarnas mandat, och hur vi ställer oss i olika förslag som styret lägger fram för beslut, kommer här en rapport från senaste kommunstyrelsen. Kristdemokraternas representanter är Mimmi Westerlund och Oscar Hahne.

    Dagordningen innehöll  sex beslutsärenden. Här kan du läsa alla handlingar så som de skickades ut. Nedan berättas om de ärenden där vi INTE var eniga med styret.


    Ärende 12
    Planbesked för bostäder Trunsta 3:18, Urbanica AB

    • Ärendet handlar om att lämna negativt planbesked till 120 nya bostäder på landsbygden. Vi delade uppfattningen att 120 bostäder är allt för omfattande, men skulle gärna se ett mer småskaligt bostadsområde på denna plats.
    • Vi yrkade att kommunen i dialog med exploatören ska undersöka möjligheten till en ansökan om planbesked för 20-30 småhus på Trunsta 3:18.
    • Vårt yrkade avslogs.

    Motivering till yrkandet:
    Knivsta kommun har en stor landsbygd med plats för många fler byar på landsbygden runtomkring i kommunens socknar. Vi är positiva både till en omsorgsfull och organisk utveckling av befintliga landsbygdsbyar likväl som utveckling av helt nya byar på landsbygden. Fler landsbygdsbyar säkerställer också framtiden för våra landsbygdsskolor.

    Att bo på landsbygden i Knivsta kommun är uppskattat och närheten till natur och grönska är eftertraktat, liksom att landsbygdsbyarna utgör en viktig del för vår vision om en välmående kommun. Således anser vi att Trunsta 3:18 med närhet både till Knivsta centrum, station, skog och natur vara lämplig för utveckling av en ny landsbygdsby i kommunen under förutsättning att exploatören ansvarar för byggnation av nödvändig infrastuktur såsom vägar, vatten och avlopp (vilket torde vara möjligt med aviserad lagändring för vatten och avlopp).


    Ärende 13
    Program för integration i Knivsta kommun

    • Styret har tagit fram ett förslag till Program för integration(…) som innehåller ett antal uppdrag
    • Vi yrkade på att under kapitel 2.2 lägga till att kommunen ska verka för att fler ska komma i sysselsättning inom 90 dagar efter lämnat etableringsuppdrag
    • Vårt yrkande bifölls

    Källa: Kolada, Nyckeltal för integration i Knivsta kommun
    Källa: Kolada, Nyckeltal för integration i Knivsta kommun

    Motivering till yrkandet:
    Kristdemokraterna anser att Program för integration i Knivsta kommun saknar många viktiga beståndsdelar och befarar att det blir ett slag i luften. Det är problematiskt eftersom Knivsta har ett av landets sämsta reslutat när det gäller andelen som lämnat etableringsuppdraget och börjat arbeta eller studera. Detta lägger tyvärr grunden för utanförskap som biter sig kvar över tid vilket i sig riskerar en rad andra problem. För att lyckas inkludera fler i samhällsgemenskapen är det av största vikt att fler kommer i sysselsättning, och det är kommunens uppgift att se till att rätt förutsättningar finns.


    Ärende 14
    Remiss Om folkbokföring, samordningsnummer och identitetsnummer (SOU 2021:57), Fi2021/02516

    • Ärendet handlar om att lämna remissvar på en offentlig utredning om samordningsnummer. Knivsta kommun ska lämna in ett svar på hur vi som kommun ser på utredningen.
    • Ett av utredningens förslag är att ett en ny lag införs med s.k. ”identitetsnummer” som ska användas parallellt med samordningsnumret.
    • Vi yrkade på att komplettera svaret med en skrivning om att alla samordningsnummer bör återkallas, samt att genomföra en folkräkning i syfte att fastställa hur många som vistas i landet.
    • Våra yrkanden avslogs.

    Motivering till yrkandet:
    Att det nya identitetsnumret är avsett att fungera på i stort sett samma sätt som ett samordningsnummer är oroväckande eftersom det systemet har varit mycket osäkert. Kristdemokraterna har vid ett flertal tillfällen framfört kritik mot just samordningsnumren och problematiken med det parallellsamhäll som uppstår när människor vistas i landet med falska identiteter.

    Det är därför bra att utredningen nu föreslår åtgärder som stärker identitetkontrollen vid flytt till Sverige, bland annat genom att man personligen måste inställa sig till Skatteverket. Att ersätta den förut krävda papperskopian av identitetshandlingen med ett fysiskt besök har länge varit ett krav från Kristdemokraterna.

    Förra året bedömde polisen och Skatteverket att av de 870000 samordningsnummer som finns så har hela 400000 getts till personer som inte styrkt sin identitet. Gränspolisen konstate­rade också nyligen att vi har ett parallellsamhälle som bara växer och att vi har tappat kontrollen över vilka som är här Dessa signaler borde tas på största allvar, och därför vore detta remissvar ett utmärkt tillfälle att påtala de risker vi ser med den nya lagstiftningen. För att den ska ha en chans att fungera så bör staten återkalla samtliga befintliga samordningsnummer i syfte att återta kontrollen och utfärda nya nummer som har en identitetsbekräftelse.

    Det växande skuggsamhället är ett av de största problemen vi har i Sverige. Med det följer svartarbete, utnyttjande, kriminalitet samt dåliga arbetsmiljöer och boendesitua­tioner. Det måste stävjas.

    Vi föreslog därför att i sista stycket efter meningen i remissvaret: ”Att införa ytterligare en variant på ”personnummer” så kallat identitetsnummer och förändringar i samordningsnummer riskerar att minska förståelsen för folk i allmänhet och ökar komplexiteten” lägga till två stycken:

    ”I samband med att den nya lagen träder i kraft bör samtliga redan utfärdade samordningsnummer återkallas. Drygt hälften av de som idag har tilldelas ett nummer har inte styrkt sin identitet, vilket de skulle behöva göra vid en ny tilldelning. Detta skulle underlätta arbetet och stärka säkerheten även ute i kommunerna.”

    Samt

    ”Ett lämpligt sätt att få en korrekt bild av hur många som vistas i Sverige och dess respektive kommuner vore att genomföra en folkräkning.”