• Tråkigt nej till förslag att höja tryggheten runt nya Sågverkstorget

Knivsta växer och är inte längre ett sömnigt stationssamhälle. Inte sällan läser vi om både rån, överfall och andra våldsbrott – som sker just här. Därför är det tråkigt att styret på kommunstyrelsen igår röstade ned två av våra förslag till trygghetsåtgärder.

Dels behandlades vårt förslag om att införa kommunala ordningsvakter – något som varit mycket framgångsrikt för att stävja brottslighet i kommuner som infört detta. Detta anser styret dock vara en ”dålig metod” och säger mot bakgrund av det nej.

Även vårt förslag på en snabbare klottersanering inom 24 timmar röstades ned, trots att man vet att förfall ökar sannolikheten för ytterligare skadegörelse.

Dels behandlades ett annat ärende: polisens och Knivsta kommuns medborgarlöfte 2022. Detta var i grunden ett bra förslag som vi röstade för, men tyvärr saknades helt en åtagandeplan. Vi anser att om Knivsta kommun lovar medborgarna att verka i en viss riktning, så måste det naturligtvis till en konkret plan kring hur man ska jobba.

Förslaget mottogs till en början positivt, men efter en ajournering (paus för överläggning) svängde styret och sa till slut nej ändå.

Våra konkreta förslag var:

Att komplettera medborgarlöftet med en åtagandeplan

Att det i åtagandeplanen tydligt framgår vad kommunen vidtar för åtgärder för att leva upp till sin del av löftet, där minst följande punkter finns med:

• Aktivt och i samverkan med SSPF arbeta med att höja tryggheten runt nya Sågverkstorget, stationen och parkeringsgaragen
    • Kontinuerligt arbeta med renhållning och rondering av belysning för att kunna åtgärda fel.
    • Höja den polisiära och kommunala närvaron särskilt under helgkvällar

Att säga nej till åtgärder för att stärka tryggheten i en kommun som växer snabbast i Sverige – är helt fel väg att gå. Vi lovar att fortsätta driva frågan!

För KD i kommunstyrelsen:

Mimmi Westerlund
    Oscar Hahne