• Alliansens skuggbudget

Idag på förmiddagen vandrade oppositionsråden i Norrköping från Rådhuset till Strykbrädan som finns mitt i industrilandskapet. I Strykbrädan håller blandannat Näringslivskontoret, Norrköpings Science Park och Demola hus. Anledningen till besöket var att Alliansens budgetförslag skulle presenteras, och det gjordes med bravur!

Alliansen i Norrköping har lagt en realistisk och ansvarsfull budget för att Norrköping ska växa och bli till det bättre!

Här är ett utdrag från det pressmeddelande som skickades ut i samband med presskonferensen.

Alliansen lägger en ansvarsfull 3-årig budget. Den är stram, men långsiktigt hållbar. Vi har tvingats att lägga besparing på flera nämnder dock har vi undanhållit Barn- och ungdomsnämnden, Gymnasienämnden, Socialnämnden, Vård och omsorgsnämnden och Överförmyndraren från besparingskrav.

Fokus i budgeten ligger på jobb, utbildning och social trygghet. Alliansen är övertygad om att Norrköping kan toppa rankinglistorna – Norrköping kan bättre!

-Vi har utmaningar framför oss vad gäller att få fler i arbete och för att få företag att växa. Då handlar det om en positiv attityd till företagande och en tydlig politisk vilja och ledarskap! säger Fredrik Bergqvist (m)

-Om vi vill ha Sveriges bästa skola så krävs det Sveriges bästa lärare. Då behöver vi i Norrköping ha Sveriges bästa lärarlöner, säger Mathias Sundin (fp)

-Det är viktigt att fler kvinnor tar plats i kommunens egna bolag och att kommunen går i bräschen för en mer jämställdföretagsvärld, säger Karin Jonsson (c)

-Förebyggande och familjestödjande insatser måste prioriteras för att ge alla barn en trygg uppväxt. De äldre behöver en ökad valfrihet så att omsorgen utgår från den äldres önskemål och behov, säger Eva-Britt Sjöberg (kd)