• Kandidatmingel på kvällskvisten

Måndagkvällar är ofta arbetskvällar och denna afton ägnade vi åt att ha höstupptakt med eminent politiksnack, god mat och ett härligt mingel. Minglet anordnades för att ge chans att lära känna de kandidater som eventuellt kommer att stå på listan inför kommunfullmäktigevalet nästa år. Listan är ännu inte satt, och kommer inte att fastställas förrän vid årsmötet som är i januari nästa år. Men under denna kväll utbytte vi tankar och erfarenheter med varandra för att inspirera och att själv bli inspirerad. Bland borden fanns personer som blev kristdemokrater på 60- och 70-talet, de som fann partiet för några år sedan och även de som alldeles i dagarna hamnade på medlemsregistret. Oppositionsrådet och gruppledare för Kristdemokraterna i Norrköping hade även en dragning av vad som sker i partiet på lokal nivå med nomineringsarbete, kommunpolitik och var i processen för valstrategin vi befinner oss.

En givande och härlig kväll där samtalen återkommande handlade om varför valet av partitillhörighet just blev Kristdemokraterna och vad det är som är så fantastiskt med just kristdemokratisk politik. Här är några citat från kvällen:

”Kristdemokratin är det enda alternativet.”

”Intet annat parti ser till helheten och rymmer såväl sociala frågor, ekonomiska frågor och miljöfrågor.”

”Kristdemokratin bygger på en människosyn som ser till individen där välmående inte är till bekostnad av någon annan.”

”Tillväxt- men inte till vilket pris som helst.”

”Förvaltarskapsprincipen, vilket annat parti har en sådan? Vi måste förvalta och ta hand om det vi investerar i, i byggnader såväl som barn och jordbruk.”

”Familjen är det viktigaste. Om vi leder våra barn rätt, kommer samhällets alla delar också kunna blomstra.”

”En politik som värnar om den lilla människan och strävar efter ett samhälle byggt vå människors lika värde.”

”Vi ska lämna efter ett samhälle som är bättre än det vi ärvde- och det gör vi med kristdemokratisk politik!”

”Kristdemokratin bär!”

kandidatmingel4 Medlemmar och kandidater till KF-listan.

kandidatmingel3 Oppositionsrådet Eva-Britt Sjöberg berättar om valstrategi.

kandidatmingel1Eva-Britt tillsammans med busig gruppledare, tillika ordförande, för Kristdemokraterna i Norrköping: Margaretha Ericsson.