• Polisen om Barnahus

För en liten tid sedan bokade vi i Kristdemokraterna i Norrköping in ett besök tillsammans med två barnutredare vid Polisen och tillsammans med polisområdeschefen. Syftet var att diskutera Barnahus-behovet!

Besöket började med en rundtur i polishuset för att få en bild av hur ett förhör går till för de barn som blivit utsatta för våld eller övergrepp. Rundturen syftade även till att belysa de delar av processen som inte är optimala för en barnutredning. Bland annat uppmärksammades den ”barnovänliga” reception som är början på barnets upplevelse under en förhörsdag.

Vi diskuterade hur ett utformande av ett Barnahus skulle kunna se ut, vilka möjligheter det skulle innebära och även viktiga organisatoriska aspekter.

Ett behov finns och ett gediget förarbete finns, så nu är det dags att hitta lokal och fördela det ekonomiska ansvaret mellan aktörer och kommuner!
    Fortsättning följer…

Läs mer om vad ett Barnahus innebär i den här artikeln från förra året när KD i Norrköping väckte frågan!