• Tack för förtroendet!

Kristdemokraterna fick ökat antal röster lokalt trots att vi på riksplanet minskade jämfört med förra valet. Jag vill å partiets vägnar tacka för det förtroendet. Jag vill också tacka för alla trevliga och intressant samtal under valrörelsen. Tack alla ni som ställt frågor, alla ni som delat med er av erfarenheter från verkligheten och alla ni som uppmuntrat oss på vägen. Det betyder mycket i valarbetet och ger oss kunskap och inspiration i det fortsatta arbetet.

Vi fortsätter med fyra mandat i kommunfullmäktige. Det är vi väldigt tacksamma för, även om vi naturligtvis jobbat för fler och önskat mer.
    Vi har under den gångna mandatperioden kunnat påverka på många sätt genom att sätta frågor på agendan, ställa majoriteten till svars för sitt handlande och genom nämndarbete och motioner.

Barnahus är på framväxt och i bästa fall återställs korttidsplatserna på Cedersborg!

Genom en motion från oss sattes arbetet med ett Barnahus i rullning för östra länsdelen. Ett hus där barn som utsatts för våld eller övergrepp kan hjälpas på ett bättre sätt.

Tydligaste exemplet på vår påverkan är kampen för återöppnadet av korttidsplatserna på Cedersborg. Trots en tvärsäker S,V,MP-majoritet i vård- och omsorgsnämnden som vägrat se problemet blev det så obekvämt att Lars Stjernkvist, i valrörelsens sista minut, lyfte det till kommunalrådsnivå, sa att vi nästan var överens och lovar att lösa det. Det känns bra och visar att vi har rätt, men det känns oroande att VON-majoriteten inte verkar ha kontakt med verkligheten. Och det finns det fler exempel på; Mina Timmar…
    Vad ska Lars Stjernkvist göra åt detta framöver? Och kommer han att hålla sitt löfte angående korttidsplatser/mellanvård? Vi kristdemokrater släpper inte taget om denna fråga!

Vi kommer även fortsättningsvis att använda det inflytande vi har för att driva frågor som ger familjer bättre förutsättningar, förbättrar barn o ungas uppväxtvillkor, ökar lyhördheten för företagande och en värdig vård och omsorg. Än en gång tack för förtroendet.

– Eva-Britt Sjöberg, oppositionsråd Kristdemokraterna

Eva-Britt-Sjöberg_KD_2