• Vårändringsbudget

Eva-Britt-Sjöberg_KD_2Regeringen (S+Mp) har presenterat sin budget. I den ingår en satsning på en miljard för ökad bemanning i äldreomsorgen. Av dem kommer ungefär 15 miljoner att hamna i vår kommun kan man uppskatta. De miljonerna tar vi gärna emot. Tyvärr försvinner flera viktiga satsningar för att finansiera denna miljard. Här följer några exempel:

– Ingen förlängning av investeringsstöd till äldreboende
    Konsekvens: moroten för byggföretag att satsa på Trygghetsboenden minskar, i Norrköping behöver vi alla morötter vi kan få

– Ingen nationell demensplan
    Konsekvens: arbetet runt demens får inte den samordning och utveckling som skulle behövas nationellt för att kunna dra nytta av forsknings kunskaps och metodutveckling på bästa sätt

– Ingen förstärkt kompetens inom äldreomsorgen
    Konsekvens: möjligheten till fortbildning för vår personal minskar. Vi har hittills använt dessa pengar för att validera personal som inte haft formell utbildning

– Inget nationellt måltidslyft
    Konsekvens: både kompetensstöd och en ekonomiskt stöd angående nutrition och matglädje minskar. Vad det får för konsekvenser just för Norrköping vet jag ännu inte.

I Folkbladet kan man läsa lite mer av Eva-Britts kommentarer till regeringens budget.