• Landsbygdsutveckling

Trots att Östergötland har två av Sveriges tio största kommuner, är regionen starkt präglad av landsbygd. Därför behöver landsbygdsperspektivet bli starkare i Region Östergötlands arbete när det gäller kommunikationer, digital infrastruktur, bostadsbyggande och företagsetablering.

För att säkerställa att vår östgötska landsbygd finns kvar och fortsätter utvecklas som en central del av landets självförsörjning behöver vi skydda vår jordbruksmark, säkra kompetensförsörjningen och vara i framkant för utvecklingen av de gröna näringarna.

Vi vill därför bland annat satsa på följande under kommande mandatperiod.

Nyttja Östergötlands åkermark på bästa sätt

Det är nödvändigt att olika aktörer i Östergötland; regionen, kommunerna och statliga myndigheter, gemensamt hittar en framgångsrik hantering av den bördiga östgötska åkermarken. Genom att i större utsträckning se Östergötland som en samlad region för boende och arbete, finns förutsättningarna för att bygga bostäder och industrier på lämplig mark, och skapa goda möjligheter för arbetspendling, istället för att exempelvis ta värdefull åkermark i anspråk för olika former av bebyggelse.

Mer innovation inom lantbrukssektorn

Lantbruksföretagandet är en av Östergötlands viktigaste näringar och är en sektor som har stor betydelse för att kunna stärka självförsörjningsgraden både i vår region och i landet. Vi vill stärka hållbarheten men också möjliggöra det starkt ökande intresset för natur- och friluftsturism.

Region Östergötland har tillsammans med flera andra organisationer i länet varit med och initierat projektet Initiativ Agtech 2030 vars syfte är att skapa en inkluderande innovationsmiljö som genererar betydande teknik-, affärs- och kompetensutveckling samt ny kunskap inom lantbruksteknik.

Kristdemokraterna anser att detta initiativ är mycket värdefullt ur flera perspektiv och vill att Region Östergötland på ett mycket aktivt sätt fortsatt stöder detta initiativ. Vi vill även se att resultat från utvecklingsarbetet inkluderas i utbildningen på Naturbruksgymnasiet i Vreta så att nya lantbrukare får del av ny kunskap.

Investera i ett nytt elevboende på Vreta utbildningscentrum

Vreta utbildningscentrum är en av Region Östergötlands skolor. Här bedrivs flera olika utbildningar inom lantbruk, skog, djur och häst, både på gymnasienivå och som YH-utbildningar. Skolan har idag ett elevinternat på 190 elever men har behov av betydligt fler platser. I dagsläget är det ett stort antal elever som nekas plats och därmed får pendla två – fyra timmar om dagen. Det elevhem som idag finns är även slitet och behov av renovering.

Därför vill vi investera i elevboendet (renovering/nybyggnation) och en idrottshall så att fler kan utbilda sig inom detta viktiga område.