• Näringsliv

Det går bra för många av  företagen i Ödeshög och det finns stor efterfrågan på utbildad personal. För att möte behoven hos både befintliga företag och potentiella nyetableringar behöver vi lösa kompetensförsörjningen. Låg omsättning på bostadsmarknaden och bristfällig kollektivtrafik, förutom till Mjölby, krävs det ofta att man pendlar med bil till Ödeshög vilket hämmar kommunens utveckling.

Vi arbetar mycket aktivt med att få ut arbetslösa på arbetsmarknaden, men pga begränsad arbetsmarknad och begränsad kollektivtrafik så behöver vi samverka mer med andra regioner och kommuner. Därför vill vi bland annat göra följande kommande mandatperiod:

Stärk samverkan på tillväxtområdet med våra södra grannregioner

Östergötland har sedan flera år en välfungerande samverkan på näringslivs- och tillväxtområdet med våra norra grannregioner. Med våra södra grannregioner; Region Jönköpings län och Region Kalmar län, finns mångårig samverkan inom hälso- och sjukvården, men när det gäller samarbete på tillväxtområdet finns helt klart utvecklingspotential. Det finns viss samverkan redan idag, men den kan bli starkare, inte minst inom arbetspendling.

Inrätta Kompetensråd för att skapa arbete för nya svenskar

Många människor på flykt från kring, terror och förföljelse söker sig till Sverige för att skapa en ny framtid. För dem är en av de viktigaste faktorerna att få ett arbete och en trygg tillvaro. Att snabbt skapa arbete för de personer som sökt sig till Sverige är därför en av samhällets allra viktigaste uppgifter.

I Region Jönköpings län finns sedan ett par år tillbaka ett kompetensråd där företrädare från bl.a. regionen, länsstyrelsen och handelskammaren regelbundet träffas med syftet att hitta arbetstillfällen för nya svenskar. Arbetet är framgångsrikt och Kristdemokraterna föreslår därför att Region Östergötland inrättar ett kompetensråd enligt samma modell.

Skapa fler praoplatser/praktikplatser för unga inom bristyrken

Ungdomsarbetslösheten är alldeles för stor i Östergötland. Samtidigt har flera branscher brist på arbetskraft, då för få unga väljer att satsa på en yrkesbana inom dessa branscher. Ett sätt att vända utvecklingen och få fler unga att välja bristyrken och därmed också minska ungdomsarbetslösheten, är att tidigt introducera unga till de aktuella bristyrkena, genom praoplatser och praktikplatser. Vi föreslår därför att Region Östergötland initierar ett samverkansarbete för att skapa fler praoplatser/praktikplatser inom bristyrken.