• Nyhetsbrev vecka 11

Hej!

Vår vardag fortsätter att påverkas av de ofattbara krigsbrott som pågår inte långt från Sverige. Privatpersoner, civilsamhälle, kommuner, regioner och statliga myndigheter arbetar med och förbereder på olika sätt stöd till Ukraina och till de flyktingar från kriget som kommer hit till Sverige. Måtte kriget få ett snart slut! Även flera av veckans möten påverkas av världsläget, medan andra delar i den regionpolitiska vardagen löper på mer som vanligt, i stort och smått, problem och glädjeämnen. Ett axplock av det som hänt och skett kommer här i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med besök av regiondirektören
    Måndagsmötet för Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset inledde som vanligt veckan. Regiondirektör Krister Björkegren gästade mötet, och informerade om några olika aktuella frågor, men med mest fokus på regionens arbete med anledning av kriget i Ukraina och den ännu pågående pandemin. När det gäller påverkan på regionen av kriget i Ukraina, handlar det dels om vilka insatser regionen kan bidra med när det gäller sjukvårdsinsatser för människor från Ukraina (där Region Östergötland genom Katastrofmedicinskt centrum senare under veckan av Socialstyrelsen fick uppdraget att nationellt samordna Sveriges insatser), dels om att generellt stärka regionens robusthet. Pandemin har sedan kriget i Ukraina bröt ut hamnat lite i medieskugga, och även om siffrorna på antal patienter som behöver sjukvård går åt rätt håll, är det fortfarande många som behöver sjukhusvård. Därför är det inte alls fel med den uppmärksamhet på vaccination som har skett denna vecka genom den nationella vaccinationsveckan. Vaccination är utan tvekan det bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom!

Besök på årsmöte för Kristdemokraterna i Åtvidaberg
    I måndags kväll fortsatte den pågående årsmötessäsongen inom Kristdemokraterna med ett trevligt besök på årsmötet för Kristdemokraterna i Åtvidaberg. Glädjande kunde årsmötet besluta om en valsedel till kommunfullmäktigevalet med en taggad grupp både nya och erfarna kandidater. Jag fick förtroendet att leda årsmötesförhandlingarna och berätta om Kristdemokraternas arbete i regionen. Tack också till Linköpingskollegan Lars Roxå som under en period ryckt in som grannavdelningens kassör, och också erbjöd samåkning till Åtvidaberg!

Presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium
    På tisdagsförmiddagen sammanträdde regionutvecklingsnämndens presidium. På dagordningen stod framförallt beredning av nästa ordinarie nämndsammanträde om ett par veckor. Det ser ut att bli ett innehållsrikt nämndmöte med många beslutsärenden. Bl.a. ska årsredovisningar för regionutvecklingsnämnden, för regionen som helhet, för Naturbruksgymnasiet och för Lunnevads folkhögskola behandlas, liksom årsberättelse för beredningen för folkhälsa. Men, utöver dessa bakåtblickar blir det också flera framåtsyftande ärenden, bl.a. medfinansieringsbeslut för flera projekt som fått ny eller förlängd finansiering från EU:s strukturfonder efter beslut i strukturfondspartnerskapet för ett par veckor sedan.

Möte med nomineringskommittén för ny ordförande i strukturfondspartnerskap
    I höst ska ett nytt strukturfondspartnerskap för Östra Mellansverige utses, som ska hantera prioriteringar av medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Europeiska socialfonden (ESF) inom vårt geografiska område (Region Östergötland, Region Sörmland, Region Örebro län, Region Västmanland och Region Uppsala), den kommande budgetperioden inom EU. Processen att utse partnerskapet börjar med att en ordförande ska utses av regeringen. Nuvarande partnerskap, där Eva Andersson (S), Jan Owe-Larsson (M) och jag är ledamöter från Region Östergötland, har till uppgift att till regeringen nominera en kandidat till posten. Vid förra mötet med partnerskapet utsågs en nomineringskommitté som efter inkomna nomineringar i onsdags morse möttes digitalt för att inför nästa veckas partnerskapsmöte föreslå ett namn. Nomineringskommittén lyckades enas och nu väntar nästa steg i nästa vecka!

Dialog mellan regionerna och kulturdepartementet om kultursamverkansmodellen
    Tisdag och onsdag i denna vecka fick jag möjlighet att åka till Stockholm igen för fysiska möten! Två gånger om året bjuder Kulturdepartementet in två representanter från varje region för dialog om kultursamverkansmodellen. Under 2020 och 2021 har dialogerna hållits digitalt, men i onsdags var det alltså dags för ett fysiskt möte igen. På eftermiddagen och kvällen dagen innan, bjuder Sveriges kommuner och regioner (SKR) via beredningen för kultur och fritid, in till ett förmöte, där regionerna har chans att prata ihop sig inför dialogen. Från Östergötland är det normalt sett regionutvecklingsnämndens ordförande Eva Andersson (S) och jag som andre vice ordförande som deltar, men Eva ersattes denna gång av förste vice ordförande Martin Tollén (S). Det är flera kristdemokrater bland regionrepresentanterna, bl.a. kulturnämndsordförandena Conny Brännberg (Västra Götalandsregionen), Magnus Lunderquist (Region Skåne) och Elisabeth Kihlström (Region Värmland). Vid dialogen deltog kulturminister Jeanette Gustafsdotter, hennes statssekreterare Nina Andersson, generaldirektören för Kulturrådet Kajsa Ravin samt övriga myndighetschefer inom kulturområdet och flera medarbetare från kulturdepartementet. Aktuella frågor i kulturpolitiken, där återstart efter pandemin och påverkan på kulturlivet av kriget i Ukraina fick stort utrymme, utveckling av kultursamverkansmodellen samt den pågående utredningen om kulturella och kreativa näringar (där särskilde utredaren Tobias Nielsén och huvudsekreterare Klas Rabe föredrog) stod bl.a. på programmet för dialogen.

Två möten om överenskommelse om Sancta Birgitta klostermuseum
    Denna vecka har också processen att få fram en överenskommelse om hur Sancta Birgitta klostermuseum ska drivas i ny organisation, tagit några steg framåt. På onsdagseftermiddagen och på torsdagsförmiddagen genomfördes två digitala möten mellan Region Östergötland och Vadstena kommun, det senare också med nuvarande huvudman Birgittastiftelsen. Tanken är att regionutvecklingsnämnden ska kunna ta beslut för Region Östergötlands räkning vid kommande nämndsammanträde, och med de steg framåt som tagits i denna vecka, ser det ut att kunna bli möjligt. Det känns därför fantastiskt roligt att en räddning av det för kulturarv och besöksnäring så viktiga museet och besöksmålet nu är nära!

Årsmöte för Studieorganisationen Framtidsbildarna
    I går kväll torsdag hölls årsmöte för Kristdemokraternas studieorganisation i Östergötland, Framtidsbildarna. Som brukligt var inbokat ett inledande kulturseminarium, i år med temat Kinda kanal. Men kort innan mötet behövde föredragshållaren hastigt anmäla förhinder, men inom Framtidsbildarna och Kristdemokraterna finns resurser, så istället blev det ett föredrag om Östgötaleden (och lite Kinda Kanal) från Fredrik Topplund, som inte bara är politisk sekreterare och sekreterare i Framtidsbildarna, utan vice ordförande i regionens natur- och friluftsråd, som ansvarar för just Östgötaleden. Vid årsmötesförhandlingarna, som leddes av styrelsens tidigare ordförande Lars Eklund, avtackades Lars-Johan Sunnerberg, Motala efter 16 år i styrelsen, och som nya ledamöter valdes Jonni Harrius, Ödeshög, Gunvor Gransö, Mjölby och Kristin Andersson, Finspång. Kvarstående i styrelsen är Lena Käcker Johansson, Fredrik Topplund och Inga-Lill Johansson. Själv fick jag förnyat förtroende som ordförande. Tack till alla som bidrog till ett lyckat årsmöte!

Nu närmar sig helgen och förhoppningsvis chans till viss avkoppling från arbete och uppdrag. Det verkar kunna bli en del fint vårväder i helgen, och kanske kan det bli chans att upptäcka fler spirande vårtecken?! Jag vill i alla fall önska er alla en riktigt fin helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)