• Nyhetsbrev vecka 15

Hej!

Det är stilla veckan och påsklov för många. I regionpolitiken har det också varit lite lugnare och det blir lite kortare arbetsvecka inför den stundande påskhelgen. Trots det har en del hunnits med, och jag ska kort rekapitulera några inslag, i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med besök av regiondirektören
    I måndags började veckan precis som vanligt med måndagsmöte med ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i regionen. Mötet gästades av regiondirektör Krister Björkegren, som informerade om flera aktuella frågor. Bland annat Region Östergötlands brist på vårdplatser i allmänhet och intensivvårdplatser i synnerhet, utifrån den nyhetsartikel som fanns i Dagens Nyheter i helgen om en patient i intensivvård som tvingats flyttas till ett sjukhus i annan region (se artikeln här: https://www.dn.se/sverige/sonja-75-flyttades-flera-ganger-nar-intensivvarden-hade-brist-pa-platser/). Regiondirektören tog också upp att regionen hamnat på en platå sedan ett par veckor tillbaka, när det gäller antalet patienter som behöver sjukhusvård för Covid-19, efter en successiv nedgång har det nu handlat om ungefär 40 patienter i drygt två veckors tid. Även regionens åtgärder med anledning av kriget i Ukraina lyftes upp i mötet.

Möte om hjälpmedelsfrågor
    På tisdagsförmiddagen fick vi besök i regionhuset av Andreas Green, medlem i Kristdemokraterna och mycket engagerad i hjälpmedelsfrågorna. Han berättade en del om olika situationer som kan uppstå för en person med hjälpmedelsbehov i kontakter med hjälpmedelscentral, kommun och region, exempelvis i samband med att ett hjälpmedel behöver repareras eller bytas ut. Det är mycket positivt hur olika hjälpmedel kan vara vägen till att kunna arbeta, studera och delta i samhällslivet i stort. Men, det är viktigt att kontakterna med offentliga instanser fungerar så effektivt och smidigt som möjligt!

Gruppledaröverläggningar om ny politisk organisation
    I tisdags eftermiddag hölls den andra gruppledaröverläggningen om ny politisk organisation för Region Östergötland nästa mandatperiod. Som jag berättat om i tidigare nyhetsbrev, finns det ett antal frågor som politiska ledningsgruppen har överlåtit till gruppledarna att försöka komma överens om inför beslut om ny organisation senare i vår. Vid tisdagens möte handlade diskussionen framförallt om politiska beredningar under regionens nämnder och anställningsvillkor för politiska sekreterare. Det ska nog gå att komma fram till någon form av enighet innan sommaren, och ytterligare möten är inplanerade framöver.

Inslag om regionpolitik i SVT Nyheter Öst
    Sveriges Television har de senaste veckorna gjort en omfattande granskning av regionerna i Sverige. Uppdrag Granskning, liksom de regionala nyhetsprogrammen har speglat tillgänglighetsproblem, pandemihantering och regionpolitik. I tisdags sände SVT Nyhneter Öst ett längre inslag om regionpolitiken i Östergötland utifrån olika infallsvinklar. Jag intervjuades vid två tillfällen för inslaget och fick bl.a. svara på frågor om Kristdemokraternas förslag att flytta över ansvaret för hälso- och sjukvården till nationell nivå. Jag konstaterade att det viktigaste inte är mitt politiska uppdrag, utan att östgötarna har en bra vård! Du kan se hela nyhetsprogrammet här: (https://www.svtplay.se/video/34936387/lokala-nyheter-ost/svt-nyheter-ost-12-apr-18-33-2?id=8vyQDkM)

Presentation av nytt regionalt valprogram: Redo att styra Region Östergötland
    I går onsdag presenterade Lena Käcker Johansson och jag Kristdemokraternas nya regionala valprogram, som antogs av partidistriktsårsmötet i förra veckan. Programmet fick på årsmötet ett nytt namn ”Reda att styra Region Östergötland”. Pressmeddelande och slutligt valprogram kan du läsa här: (https://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/redo-att-styra-region-ostergotland/)

Nyhetsartikel om kritik av missade tillgänglighetsmål
    I dagens utgåva av Folkbladet finns en nyhetsartikel om den kritik Kristdemokraterna och Moderaterna i regionen riktat mot att Region Östergötland missat nästan alla målnivåer när det gäller kortare köer, för att få del av den nationella kömiljarden. Lena Käcker Johansson (KD), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden intervjuas. Du kan läsa nyhetsartikeln här: (https://folkbladet.se/nyheter/ostergotland/artikel/regionen-gar-miste-om-pengar-i-komiljarden-/lwgm6y1r)

Nu väntar påskhelg och chans till lite ledighet. Jag hoppas att ni alla får en riktigt fin påskhelg. Glad Påsk!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)