• Förbättra arbetet med att beakta barnkonventionen

Revisionen har för år 2020 granskat Region Östergötlands arbete med att beakta barnkonventionen. Bedömningen påtalar bland annat att det behövs tydligare styrning, konkreta mål och styrdokument samt rutiner för uppföljning för att säkerställa att arbetet med att beakta barnkonventionen är ändamålsenligt. Kristdemokraterna föreslår i en motion att regionstyrelsen tar fram en strategi och handlingsplan för att efterleva barnkonventionen.

I juni 2018 bifölls förslaget om att göra FN:s konvention om barnets rättigheter till svensk lag i Sveriges Riksdag. Sedan 1 januari 2020 har lagen (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter varit gällande med syfte att skapa en grund för ett mer barnrättsbaserat synsätt i all offentlig verksamhet.

– Nu har det snart gått 2 år sedan lagen (2018:1197) trädde i kraft och vi kan, i och med revisorernas granskning, konstatera att Region Östergötland behöver göra mycket mer för att förbättra sig ur ett barnrättsperspektiv. Även om förberedelser har gjorts så saknas övergripande formella beslut i enlighet med Barnombudsmannens rekommendation, säger Elvira Wibeck, 2:e vice ordförande i regionfullmäktige.

För att detta inte bara ska bli ord på ett papper vill vi ta revisionens kritik på allvar. Vi vill att regionstyrelsen tar fram en konkret strategi och handlingsplan för att beakta och efterleva FN:s konvention om barnets rättigheter i hela Region Östergötlands organisation, säger Lena Käcker Johansson, ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

För mer information:
    Elvira Wibeck tfn 072-539 61 13