• Nyhetsbrev vecka 14

Hej!

Det är helt klart blandande känslor att vara politiskt verksam i dessa tider. Omvärldsläget med fruktansvärda rapporter från krigets Ukraina och de konsekvenser det också i förlängningen får för oss i Östergötland, och denna vecka en viss ökning av antalet patienter som behöver vård på sjukhus för Covid-19 i Östergötland. Samtidigt för oss kristdemokrater i Östergötland ett trevligt och lyckat årsmöte i onsdags kväll med beslut om regionalt valprogram inför valet. Oro och bestörtning blandas med glädje och framtidstro. Och det löpande vardagsarbetet rullar på… Några nedslag i det som hänt och skett i veckan kommer i alla fall här i nyhetsbrevet. Trevlig läsning!

Kristdemokrater från hela landet samlades för inspirerande dagar i Karlstad
    I slutet av förra veckan var det efter uppehåll både 2020 och 2021 åter dags för kristdemokrater från hela landet att samlas för KD-dagarna i Karlstad. Dagarna, som tidigare kallats kommun- och landstingsdagar och kommun- och regiondagar, riktar sig särskilt till kommun- och regionpolitiker, och bjöd på inspirerande tal av såväl partiledare Ebba Busch som vice partiledare Jacob Forssmed. Det bjöds också flera intressanta seminarier och förstås goda möjligheter att spontant träffa och växla några ord med kristdemokratiska kollegor från hela landet. Runt 40 östgötar fanns bland de ungefär 1000 deltagarna, bland dem flera som deltog i sina första kommundagar! Två lyckade dagar som gav mycket inspiration och energi inför valrörelsen!

Kritik från KD och M: Region Östergötland missar sju av nio delmål i Kömiljarden
    I tisdags sammanträdde hälso- och sjukvårdsnämnden, och utöver beslutsärendena på dagordningen, presenterades också aktuella siffror för hur Region Östergötland klarar att korta köer och stärka tillgängligheten till vården och därmed uppfylla delmålen för att få ta del av den ekonomiska ersättningen från staten inom ramen för Kömiljarden. Dessvärre är den östgötska tillgängligheten i vården under all kritik, då regionen enbart klarar två av de nio delmålen. Med anledning av det gick vi från Kristdemokraterna och Moderaterna, genom våra representanter i Hälso- och sjukvårdsnämnden, Lena Käcker Johansson (KD) och Fredrik Sjöstrand (M) ut med hård kritik mot den styrande S-ledningen. Du kan läsa mer här: (https://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/tillgangligheten-till-varden-i-ostergotland-under-all-kritik-missar-sju-av-nio-delmal-i-komiljarden/)

Två kristdemokratiska motioner beredes av regionstyrelsen
    På onsdagen var det regionstyrelsens tur att sammanträda och bland en lång rad beslutsärenden på dagordningen fanns bl.a. två kristdemokratiska motioner som bereddes inför slutligt ställningstagande i regionfullmäktige i slutet av april. Det handlade dels om vår motion om att stärka regionens stöd till och samarbete med Sjukhuskyrkan på våra tre sjukhus i Östergötland, inlämnad av Anders Eksmo och mig, dels om motionen med förslag att förbättra regionens arbete med att beakta barnkonventionen, inlämnad av Elvira Wibeck och Lena Käcker Johansson. Motionen om Sjukhuskyrkan föreslogs anses besvarad med ett uppdrag, men vi yrkade från Kristdemokraterna bifall, och fick också stöd av våra vänner i Moderaterna. Motionen om barnkonventionen föreslogs märkligt nog avslås, medan vi från Kristdemokraterna förstås yrkade bifall.

Verksamhetsdialog med Scenkonst Öst
    På onsdagseftermiddagen hölls vårens tredje verksamhetsdialog med östgötska aktörer som har uppdrag från regionen inom kultursamverkansmodellen. Denna gång hade turen kommit till Scenkonst Öst, som än så länge består av Östgötateatern och Norrköpings Symfoniorkester. De tre huvudmännen, Region Östergötland, Linköpings kommun och Norrköpings kommun, representerades av ansvariga politiker och tjänstepersoner, och Scenkonst Öst av ordförande i styrelsen, vd och konstnärliga ledare för de båda institutionerna. Pandemin med restriktioner i olika omgångar har förstås påverkat både teatern och symfoniorkestern, men har också inneburit att t.ex. digital förmedling av både föreställningar och konserter har utvecklats på ett imponerande sätt.

Regionalt valprogram fastställt på partidistriktsårsmöte
    I onsdags kväll samlades kristdemokrater från hela Östergötland till partidistriktsårsmöte med sedvanlig behandling av verksamhets- och förvaltningsberättelse och val av partidistriktsstyrelse. Presidiet i styrelsen, ordförande Magnus Oscarsson, förste vice ordförande Eva-Britt Sjöberg och undertecknad som andre vice ordförande, valdes om för ytterligare ett år – stort tack för förtroendet! Årsmötet gästades också av riksdagsledamot Camilla Brodin, som talade allmänt om partiets prioriterade frågor inför valet och i synnerhet om sitt ansvarsområde i riksdagsgruppen, de högaktuella energifrågorna. På mötet delades också partidistriktets pris till personer som under lång tid tjänat partidistriktet, Dan Ericsson-priset, ut till de båda tidigare riksdagsledamöterna Yvonne Andersson och Sven Brus, och Yonne var på plats för att ta emot priset. Ur ett regionpolitiskt perspektiv var kvällens höjdpunkt när partidistriktsårsmötet enhälligt beslutade att fastställa det regionala valprogrammet! Efter två och ett halvt års arbete, med bl.a. digital turné till partiavdelningarna i länet och remissrunda, känns det nu mycket bra att vi har ett beslutat valprogram inför årets valrörelse! Stort tack till alla som bidragit på olika sätt till arbetet!

ESBR miniutbildning om Östsvenska handelskammaren
    Igår torsdag var det dags för april månads upplaga av miniutbildning från East Sweden Business Region, nätverket för näringslivets stödsystem i Östergötland, som samordnas av Region Östergötland. Denna gång var det Östsvenska handelskammaren som presenterade sig, och vd Simon Helmér berättade om handelskammarens uppdrag, organisation och verksamhet. Bra att på detta sätt få en snabb men ändå innehållsrik belysning av en viktig tillväxtaktör i regionen!

Avstämningsmöte om Team Östergötland
    Torsdagen fortsatte med ett avstämningsmöte om det pågående projektet Team Östergötland, som jag berättat om i flera tidigare nyhetsbrev. Det är ett projekt finansierat av Tillväxtverket genom Business Sweden, som handlar om att främja etablering av utländska företag i Östergötland, stärka rekryteringen av talanger till den östgötska arbetsmarknaden och utveckla besöksnäringen i regionen. Joakim Ljungqvist, som varit projektledare, men snart byter jobb till näringslivsdirektör i Norrköpings kommun, gjorde en sammanfattning av vad som hänt i projektet på senare tid och förslag till handlingsplan framåt. Olika delar av projektet diskuterades också vid mötet, där Eva Andersson (S) och jag från regionutvecklingsnämndens presidium deltog tillsammans med enhetschef för tillväxt Malin Thunborg och ansvarig strateg Mattias Flodström. Bl.a. den samverkan som skett och ska ske inom projektet med grannarna i Region Kalmar län.

Extra sammanträde med Politiska ledningsgruppen
    På torsdagseftermiddagen var regionens politiska ledningsgrupp inkallade till ett extra sammanträde, men anledning av det pågående kriget i Ukraina. Regiondirektör Krister Björkegren och Rickard Lundin, centrumchef för Katastrofmedicinskt centrum, gav en lägesbild för regionens olika insatser och åtgärder med anledning av kriget. Medicinskt stöd till Ukraina, nationellt samordningsuppdrag för att ta hand om patienter från Ukraina, hälsoundersökningar och andra kontakter med flyktingar från Ukraina o.s.v., är något av det som belystes i föredragningen.

Strategiskt samråd mellan regionen och kommunerna i Östergötland
    Idag fredag har det varit möte med det strategiska samrådet mellan regionen och kommunerna i Östergötland. Samrådet, som består av kommunstyrelseordförande och oppositionsledare från kommunerna samt ordförande och andre vice ordförande i regionstyrelsen, regionutvecklingsnämnden samt trafik- och samhällsplaneringsnämnden, träffades på plats i Linköping, efter att de senaste mötena varit digitala. På dagordningen stod bl.a. en föredragning från Linköpings Universitet om frågan om övergång från gymnasieskola till högre studier, med medverkan från universitetsdirektör Kent Waltersson, samt Ulla-Carin Sundqvist Nilsson och Johan Jäger som ingår i den grupp som arbetar med frågan, liksom av Fredrik Svensson, senior utredare vid Universitetskanslerämbetet. Även ett pass kring aktuella frågor med anledning av läget i Ukraina, med föredragning från Rickard Lundin, Katastrofmedicinskt centrum samt från kommunstyrelseordförandena i Linköping, Finspång och Kinda. En återrapportering om det mellan regionerna och kommunen gemensamma arbetet med nära vård, gavs från Mikael Borin, biträdande kommundirektör i Mjölby kommun och Andreas Capilla, kommundirektör i Mjölby.

Då är snart helgen här och sedan väntar stilla veckan inför påsken, då många också har påsklov. Även på den regionpolitiska agendan är nästa vecka lugnare, även om det finns en del i kalendern. Jag hoppas att ni alla får en fin helg och för en del av er en avkopplande påsklovsvecka!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)