• Nyhetsbrev vecka 19

Hej!

Sommarvärmen har verkligen infunnit sig denna vecka! Riktigt behagliga temperaturer och mycket vackert med blommande träd och rabatter fyllda av färgglada blommor. Det är tur att det är ljust så länge på kvällarna numera, att det är möjligt att hinna ut efter en välfylld arbetsdag och njuta av allt det vackra! För välfyllda dagar har det varit denna vecka, och en liten inblick i något av det som hänt kommer här i nyhetsbrevet. Trevlig läsning!

Lyckad vårupplaga av Östgötadagarna
    Förra helgen genomfördes för andra gången vårupplagan av Östgötadagarna, då företag, föreningar, konstnärer m.fl. på landsbygden öppnar upp och säljer närproducerat, hantverk, konst, men också erbjuder intressanta utställningar och spännande aktiviteter. Även om det var lite lägre temperaturr än senare i veckan bjöds solsken i helgen och det var många som gav sig ut i Östergötland och besökte de olika deltagarna i vårens Östgötadagar. För egen del blev det en runda till gårdsbutiken på Tuna Kungsgård, en keramiker i Östra Harg, kaffeservering på ståtliga Sörby säteri och pralininköp hos Lilla Pralinen i Rogestad. Trevliga besök allihop!

Måndagsmöte med fokus på fastighetsfrågor
    Veckans måndagsmöte gästades bl.a. av regionens fastighetschef Stefan Fredriksson, som gav oss en uppdatering av aktuella fastighetsfrågor. Både generellt kring Regionfastigheters uppdrag, och mer specifikt kring planerade fastighetsprojekt på kort och lång sikt. Mycket ska hända framöver, såväl på våra tre sjukhus, som kopplat till primärvården, men också kring fastigheter på t.ex. Lunnevads folkhögskola. I övrigt innehöll måndagsmötet också aktuella informationer från tillförordnade regiondirektören Karl Landergren, kommunikationsdirektör Anna Bowall och ekonomidirektör Josefin Bjäresten.

Verksamhetsdialog med Hemslöjden i Östergötland
    På måndagseftermiddagen genomfördes årets första verksamhetsdialog med aktör inom kultursamverkansmodellen. Regionutvecklingsnämndens presidium och ansvariga tjänstepersoner från kulturenheten träffar nu under senare delen av våren de olika institutioner och fristående föreningar som har uppdrag från regionen inom kultursamverkansmodellen. Först ut var Hemslöjden i Östergötland, där ordförande i hemslöjdsföreningen och helt nyanställde verksamhetsledaren Andreas, berättade om aktuellt läge, planering framåt, framgångar och utmaningar. Intressant och givande samtal!

Sammanträde med beredningen för kultur och friluftsliv
    I tisdags förmiddag var det dags igen för sammanträde med regionutvecklingsnämndens beredning för kultur och friluftsliv. På dagordningen stod bl.a. en genomgång från kulturchef Rikard Åslund av de olika stödformer som regionen erbjuder enskilda och föreningar att söka medel från. Beredningen fick också en fördjupad genomgång av regionens uppdrag kring utveckling av Östgötaleden från ansvarig strateg Anne Hederén, samt information om det som händer på besöksnäringsområdet när det gäller samverkan med angränsande regioner, bl.a. kring friluftslivsturism, från ansvarig strateg Emil Selse.

Möte med ÖMS politiska styrgrupp
    På tisdagseftermiddagen genomfördes ett digitalt sammanträde med den politiska styrgruppen för Östra Mellansveriges strukturfonder. Regionutvecklingsnämndernas ordförande och regionutvecklingsdirektörer från de fem regionerna i Östra Mellansverige, träffas fysiskt ett par gånger om året och har däremellan digitala avstämningar, kring gemensamma frågor, inte minst kopplat till hur vi gemensamt arbetar för bästa utväxling av medlen från EU:s strukturfonder för vårt geografiska område.

Avtackning av hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren
    Senare på tisdagseftermiddagen samlades politiker och tjänstepersoner i Sessionssalen i regionhuset för att tacka av regionens hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren, som går i pension, och därmed slutar sin tjänst efter dryga 20 år. En imponerande arbetsinsats och betydelsefull gärning för den östgötska hälso- och sjukvården. Tack Lena för gott samarbete!

Verksamhetsdialog med Shakespearefabriken
    I onsdags förmiddag var det dags för nästa verksamhetsdialog med aktörer inom kultursamverkansmodellen. Denna gång var det Shakespearefabriken i Vadstena (tidigare Shakespeare på Gräsgården), som är en av de nyaste aktörerna inom kultursamverkansmodellen. Förra året kom de med, vilket har inneburit mycket positivt. Konstnärlig ledare Pontus Plaenge och ordförande i styrelsen Pether Nordin, berättade om vad inträdet i kultursamverkansmodellen inneburit, vad som händer och sker just nu inför den stundande sommarsäsongen och vad som planeras på längre sikt. Mycket positivt på gång!

Besök på urpremiär på Kvartersteatern i Norrköping
    Vid sidan av Östergötlands alla framstående kulturinstitutioner och andra aktörer med formella uppdrag från regioner och kommuner, finns ett rikt utbud av fria kulturaktörer. En av dem är föreningen Kvartersteatern i Norrköping. Även om de i strikt mening är en amatörteaterförening, måste jag säga att den urpremiär som jag hade glädjen att få avnjuta i onsdags kväll, på inbjudan från min kristdemokratiska kollega, kommunalrådet Eva-Britt Sjöberg i Norrköping, höll mycket hög klass! En både stark och berörande pjäs med viktiga och aktuella frågeställningar, som även tillät inslag av skratt! Särskilt roligt att se vännerna Eva Moberg och Anna Bäck i två av rollerna!

Möte mellan Kristdemokraternas regiongruppledare och sjukvårdsministern
    I går torsdag började dagen med månadens upplaga av det återkommande digitala mötet mellan Kristdemokraternas regiongruppledare runt om i landet och sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson. Utöver lägesrapport från departementet, var fokus denna gång nära vård, där också vi regiongruppledare gavs möjlighet att rapportera om goda exempel från våra respektive regioner.

Möte med styrgruppen för Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena
    På torsdagseftermiddagen styrdes kosan till Vadstena för det första styrgruppsmötet för Sancta Birgitta Klostermuseum. Sedan museet i höstas blev en del av Östergötlands Museum och därmed också en del av kultursamverkansmodellen, har en styrgrupp inträttats, på samma sätt som den styrgrupp som sedan tidigare finns för Löfstad slott, som också är en del av Östergötlands Museum. I styrgruppen för klostermuseet ingår förtroendevalda och tjänstepersoner från Östergötlands Museum, Region Östergötland, Vadstena kommun och museets vänförening Birgittastiftelsen. Vid gårdagens möte fick vi dels möjlighet att lära känna varandra bättre, få en aktuell uppdatering om verksamheten på museet från nya platsansvariga Sofia Kummel och diskutera styrgruppens arbete framåt.

Besök hos Samordningsförbundet Centrala Östergötland
    Torsdagen fortsatte med att jag och Eva Andersson (S), som inte bara är majoritets- och oppositionsföreträdare i regionutvecklingsnämndens presidium utan också Region Östergötlands representanter i Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansverige, var inbjudna till Samordningsförbundet Centrala Östergötland. Verksamhetschef Mattias Bergström och ordförande Fredrik Lundén (M) tog emot och berättade bl.a. om hur samordningsförbundet arbetat med projekt finansierat av Europeiska socialfonden (ESF) och planer för kommande projekt. Eftersom vi i strukturfondspartnerskapet varit med och prioriterat projekt bl.a. till Samordningsförbundet, är det värdefullt att få mer information om arbetet!

Även om jag nu skriver de sista raderna i veckans nyhetsbrev, återstår ytterligare ett möte idag fredag, verksamhetsdialog med Scenkonst Öst, men det får jag återkomma till i nästa veckas nyhetsbrev. Men efter det ska jag försöka ta helg. Det vackra vädret ser ut att fortsätta i helgen, så jag hoppas att ni alla får en riktigt fin helg!

Per Larsson
    Regionråd • Ordförande i Regionutvecklingsnämnden
    Gruppledare för Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)