• Nyhetsbrev vecka 25

Hej!

Det har blivit dags för vårens sista nyhetsbrev innan sommaruppehållet. En lite kortare vecka innan den stundande midsommarhelgen, men trots det har en hel del hunnit hända på den regionpolitiska fronten. Här kommer som vanligt några nedslag i det som hänt och skett. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med fokus på budget och omställning
    Veckans måndagsmöte var också det sista innan sommaruppehållet. Fokus för mötet var förstås på veckans olika sammanträden med stora och viktiga beslut. Dels förberedelser inför tisdagens regionfullmäktige med beslut om Treårsbudget, dels onsdagens sammanträden med såväl hälso- och sjukvårdsnämnden som regionstyrelsen med beslut kopplade till det pågående omställningsarbetet, om ny arbetsorganisation. Det senare fick vi uppdaterad information om från ansvariga direktörer, och även om det handlar om en del besvärliga beslut, känns det ändå positivt att det intensiva arbetet under våren nu ändå nått fram till beslut. En annan informationspunkt på måndagsmötet var läget kring Vårdförbundets pågående konflikt, med övertids- och mertidsblockad och strejk, där det senare i veckan på onsdagen, blev klart att Vårdförbundet avslutar strejken i Östergötland, då det i alltför stor utsträckning bedöms vara samhällsfarligt.

Treårsbudget beslutad på regionfullmäktige
    Efter en hel vår med intensivt budgetarbete var det i tisdags äntligen dags för regionfullmäktige att besluta om Region Östergötlands treårsbudget för 2025-2027. Efter debatt med inledande gruppledarrunda och inlägg från flera andra fullmäktigeledamöter, togs beslut, och nu kan processen gå vidare med årsplaner för de olika nämnderna som bl.a. ska hantera de uppdrag regionfullmäktige nu har gett nämnderna. Det är i en speciell situation, både för regionen och i omvärlden, som budgetbeslutet tas, och i slutet av mitt inlägg i gruppledarrundan konstaterade jag: ” För även om det nu inte är en tid för att lova allt till alla, måste arbetet fortsätta att göra Region Östergötland till en hållbar region i framkant. Östgötasamverkans Treårsbudget är en ansvarsfull budget, som samtidigt klarar ett långsiktigt perspektiv med utvecklingskraft.” Vi får hoppas att det perspektivet kan fortsätta att genomsyra det fortsatta arbetet.

Avtackning av landshövding Carl Fredrik Graf
    I går onsdag bjöd Länsstyrelsen Östergötland in till Linköpings slott för avtackning av landshövding Carl Fredrik Graf. Region Östergötland tillhörde naturligtvis de många som ville framföra sitt tack för gott samarbete under Carl Fredriks år som landshövding. Det finns många gemensamma samverkansytor mellan regionen och länsstyrelsen, inte minst inom det regionala utvecklingsområdet, och vi har hela tiden upplevt att samverkan fungerat mycket bra. Så återigen stort tack till landshövdingen och lycka till framöver!

Möte med landets regioner om Almis förändringsprocess
    Tidig morgon idag torsdag var det dags igen för ett möte med förtroendevalda från landets regioner med ansvar för regional utveckling med anledning av den pågående förändringsprocessen inom Almi. Det statligt ägda moderbolaget Almi AB äger tillsammans med landets regioner idag 16 regionala dotterbolag, där Almi Östergötland är ett. För Region Östergötland är Almi det viktigaste tillväxtverktyget, med såväl rådgivning som utlåning till både nya och etablerade små och medelstora företag, och en viktig del i näringslivs- och innovationsstödsystemet i Östergötland, som regionen samordnar i East Sweden Business Region (ESBR). Därför är vi från regionen självklart angelägna om att det välfungerande arbetet inte påverkas negativt av förändringarna. Ett antal möten, både fysiska i Stockholm och digitala, har hållits under våren, och processen går framåt och det ser nu ut att finnas ett förslag till ny organisation, som kan behandlas i regionernas olika beslutsprocesser under hösten.

Möte mellan kristdemokratiska regionpolitiker och sjukvårdsministern
    Idag på morgonen var det också dags för vårens sista digitala möte mellan kristdemokratiska regionpolitiker runt om i landet och sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson. Ett värdefullt forum där vi som gruppledare och regionråd har möjlighet att få direkt information från ministern, ställa frågor men också dela med oss av information från regionerna. Självklart var det ekonomiska läget runt om i landet och Vårdförbundets pågående konflikt viktiga inslag i dagens möte.

Nu stundar som sagt midsommarhelgen, och förhoppningsvis möjlighet till lite avkoppling. Vi går nu också in i sommarperioden, där det även om det dyker upp en och annan regionpolitisk aktivitet, är betydligt lugnare. Därför får nu nyhetsbrevet lite sommarledigt, och får göra comeback i augusti. Jag vill därför avslutningsvis önska er alla en trevlig midsommarhelg och en riktigt fin sommar!

Per Larsson
    Regionråd – Ordförande i Regionutvecklingsnämnden
    Gruppledare för Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)