• Nyhetsbrev vecka 35

Hej!

Sommarvärmen gjorde helt klart en comeback denna vecka, vilket passade en av veckans aktiviteter mycket bra, årets fältbesök med beredningen för kultur och friluftsliv. Inte bara vackert väder, utan även positiva nyheter i arbetet att få regionens ekonomi på rätt köl, har kommit i veckan. Om detta och en del annat kommer här några rader i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med fokus på kollektivtrafik
    Vid veckans måndagsmöte gästades vi av Johan Kindén som är vd för Östgötatrafiken AB, men också innehar funktionen som trafikdirektör inom Region Östergötland. Huvudfokus för besöket var den pågående processen att ta fram ett nytt regionalt trafikförsörjningsprogram för Östergötland. En remissversion av programmet beslutades av Trafik- och samhällsplaneringsnämnden innan sommaren, och remisstiden pågår in i oktober. Slutligt fastställs programmet av regionfullmäktige i februari 2025. Förra veckans måndagsmöte påbörjade vi ett inslag där varje vecka någon av oss regionråd presenterar något av våra mindre externa uppdrag, där vi företräder regionen. Oftast hamnar inte de uppdragen på dagordningen för måndagsmötena, och för att ge varandra mer inblick i vad uppdragen innebär och vilka frågor som är aktuella, har några minuter varje vecka schemalagts för detta. Detta andra tillfälle i måndags, hade turen kommit till mig, och jag hade valt ut två mindre uppdrag; den politiska styrgruppen för Östra Mellansveriges strukturfonder, samt den politiska styrgruppen för En Bättre Matchning inom Mälardalsrådet. Båda uppdragen handlar mycket om kompetensförsörjning (inte minst inom industrin) i vårt område, regionövergripande samarbeten och EU:s roll.

Fältbesök i Ödeshög med Beredningen för kultur och friluftsliv
    I tisdags var det dags för årets fältbesök för regionutvecklingsnämndens beredning för kultur och friluftsliv. I år styrdes kosan till Ödeshögstrakten, där vi inledde med att besöka den nyligen anlagda rundslingan på Östgötaleden, Orrnässlingan. Markägaren för Orrnäs gård, Stig Widell, liksom ansvariga tjänstepersoner från Ödeshögs kommun, välkomnade oss, och berättade om rundslingans tillblivelse och även fortsatta planer för att utveckla besöksnäringen runt slingan. Markägarna längs hela Östgötaleden är väsentliga för att vandringsleden ska kunna finnas, och är det dessutom personer som är engagerade och entusiastiska kring utvecklingen av leden, är det förstås mycket positivt. Nästa anhalt på fältbesöket var det för ett år sedan invigda vindskyddet vid Stora Klint på Omberg, som tillkom som en del av arkitekturfestivalen Arknat som gästade Omberg och Tåkern i augusti förra året. Vid Stora Klint anslöt Christer Samuelsson, områdesansvarig för Omberg på statliga Sveaskog, och Jenny Carlsson, föreståndare för Naturum Tåkern, som båda var mycket involverade i tillblivelsen av vindskyddet. Sammanfattningsvis ett lyckat fältbesök med bra ny kunskap och intressanta samtal om såväl friluftsliv som besöksnäring.

Delårsrapport på regionstyrelsen: Ljusning i Region Östergötlands ekonomi
    I onsdags sammanträdde regionstyrelsen och på dagordningen stod bl.a. beslut om delårsrapport för första halvåret för Region Östergötland. Efter ett mycket prekärt läge för regionens ekonomi i mandatperiodens början, med ständigt ökande kostnader, men dessvärre inte mer vård till östgötarna, utan snarare en löpande försämring av tillgängligheten, kan vi nu för första gången på länge se en ljusning i regionens ekonomi. De omfattande åtgärder som påbörjats under våren, har börjat ge resultat. Det är fortfarande ett besvärligt läge och mycket arbete återstår, men det ekonomiska resultatet är väsentligt bättre än motsvarande period förra året. Dessutom har inte tillgängligheten påverkats negativt. En ytterligare positiv utveckling är att antalet sjuksköterskor sedan december 2023 har ökat med drygt 100 personer, efter flera år med brist och minskning. Du kan läsa mer om delårsrapporten här: (https://www.regionostergotland.se/ro/nyheter/nyheter/2024-08-28-trendbrott-i-region-ostergotlands-ekonomi). Flera medier har också skrivit om nyheten, bl.a. Läkartidningen: (https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2024/08/underskottet-i-region-ostergotland-minskar-atgarder-borjar-fa-effekt/).

Kristdemokraterna i Östergötland hade valutvärdering i regionhuset
    På onsdagskvällen bjöd Kristdemokraterna i Östergötland in till en kväll med utvärdering av de östgötska insatserna i valrörelsen inför valet till Europaparlamentet i juni. Regiongruppen hade förmån att stå värd för kvällen i Sessionssalen i regionhuset. Bra deltagande från de flesta kommuner i Östergötland, konstruktiva gruppdiskussioner och värdefulla medskick inför kommande valrörelser. Tack till alla som deltog!

Möte mellan kristdemokratiska regionpolitiker och socialminister Jakob Forssmed
    I går torsdag var Kristdemokratiska regiongruppledare och regionråd inbjudna till ett digitalt möte med socialminister Jakob Forssmed. Vi fick information om flera aktuella frågor, allt från Mpox och Covid-19 via pyskiatrin till fritidskort och fysisk aktivitet på recept. Det händer mycket positivt på de områden som Jakob Forssmed ansvarar för i regeringen. Och mycket tacksamt att vi får möjlighet till denna mötesform för att kunna få information direkt från ministern och också ställa frågor. Stort tack för det!

Nu stundar snart lite helgledigt och jag ber att få önska er alla en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Regionråd – Ordförande i Regionutvecklingsnämnden
    Gruppledare för Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)