• Nyhetsbrev vecka 37

Hej!

Den här veckan har temperatur och väderlek lite mer påmint om att hösten är i antagande, även om solen skiner utanför fönstret när dessa rader skrivs. Veckan har också inneburit starten för riksdagsåret, med regeringsförklaring, nya ministrar och partiledardebatt. Och generellt märks det i almanackan att det lite högre tempot och intensivare schemat är tillbaka. Och det är ändå övervägande positivt… Några nedslag i det som hänt och skett i veckan, kommer här som vanligt i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Officiell rundtur på höstens Östgötadagar
    I helgen genomfördes höstens Östgötadagar och på lördagen var det dags för årets upplaga av den officiella rundturen. Tillsammans med tillförordnad landshövding Ann Holmlid (annars länsråd) och trafik- och samhällsplaneringsnämndens ordförande Jan Owe-Larsson hade jag förmånen att få besöka ett antal av aktörerna på höstens Östgötadagar. Vi besökte Hagdahls smide, Boställets vedugnsbageri, Kornettgården, Ledbergs krukmakeri, Ölsbo Gårdsbryggeri, Naturlogi och Stafsäter Gårdsglass. Samtliga intressanta besök med möjlighet att samtala med och få lite mer fördjupad information från människorna bakom verksamheterna. Stort tack till alla som ställde upp och tog emot oss! Dessutom bjöd lördagen på strålande solsken och härligt varmt väder, som också bidrag till en mycket lyckad dag!

Måndagsmöte med fokus på fastighetsfrågor i regionen
    Vid veckans måndagsmöte gästades vi bl.a. av Stefan Fredriksson, fastighetschef i Region Östergötland, som redogjorde för pågående och planerade fastighetsprojekt i regionen. Om- och tillbyggnader på sjukhusen, nybyggnationer av vårdcentraler, m.m. Måndagsmötet gästades också av regionens nytillträdde HR-direktör Niclas Lindahl, som presenterade sig.

Sammanträde med politiska ledningsgruppen
    På tisdagsförmiddagen hölls september månads sammanträde med politiska ledningsgruppen. Flera frågor fanns på dagordningen. Bl.a. gavs en beskrivning av förändringar i upplägg av Hälso- och sjukvårdsnämndens beställningar till de olika produktionsenheterna (centrumen) inom hälso- och sjukvården. En lägesrapport om det pågående omställningsarbetet gavs, liksom en föredragning av aktuellt ekonomiskt läge. Även den nya rumsliga strategin för Östergötland, som ska beslutas vid regionfullmäktige i oktober, presenterades.

Gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp
    Tisdag kväll innebar gruppmöte för Kristdemokraternas regiongrupp. Som brukligt inleddes kvällen med nämndvisa gruppmöten tillsammans med Moderaterna och Liberalerna. På Kristdemokraternas eget gruppmöte var engagemanget stort kring flera aktuella frågor, inte minst ekonomiskt läge, omställningsarbetet och det kommande trafikförsörjningsprogrammet.

Medverkan i seminarium om stärkt lärarförsörjning
    I onsdags arrangerade Mälardalsrådet ett seminarium om hur vi kan stärka lärarförsörjningen i allmänhet, och i synnerhet inom Stockholm-Mälarregionen. Regeringens särskilda utredare av en ny lärarutbildning, Peter Honeth, var inbjuden som inledningstalare, och därefter genomfördes ett panelsamtal med den tidigare kristdemokratiska riksdagsledamoten Caroline Szyber som moderator. I panelen var tre av oss som finns med i den politiska styrgruppen för Mälardalsrådets arbete inom kompetensförsörjningsområdet, En Bättre Matchning. Efter panelsamtalet genomfördes en workshop med alla deltagare i seminariet, som var representanter från universitet och högskolor, kommun, regioner och myndigheter. Du kan läsa mer om seminariet här: (https://www.malardalsradet.se/regeringens-utredare-hojda-krav-pa-framtidens-larare/)

Företagsbesök och styrelsemöte med Almi Östergötland
    I går torsdag inföll en av höjdpunkterna under ett verksamhetsår i styrelsen för Almi Östergötland. Ett styrelsemöte om året är ett heldagsmöte, där vi utöver sedvanligt styrelsemöte, också gör företagsbesök hos företag som är kunder hos Almi. Varje år har ledningen valt ut ett geografiskt område, och några olika företag. Denna gång höll vi oss i Söderköping, och besökte tre intressanta företag; dels de tillverkande företagen Merx och Elektromontage, som båda är underleverantörer till flera stora kända företag, dels Björke Väveri, som maskinväver dukar och har tagit över verksamheten efter tidigare Björke Vävstuga utanför Skärblacka. Björke Väveri erhöll priset Årets konsthantverkare i samband med Östgötadagarna, som jag berättade om i förra veckans nyhetsbrev. Tack till alla tre företag för givande besök!

Imorgon lördag är det 60-årsjubileum för Himmelstalunds Utbildningscentrum, en del av Naturbruksgymansiet i Östergötland, som Region Östergötland är huvudman för och vi i regionutvecklingsnämnden är skolstyrelse för. Därför blir det en liten utflykt till Norrköping imorgon. Jag hoppas att ni alla får en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Regionråd • Ordförande i Regionutvecklingsnämnden
    Gruppledare för Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)