• Nyhetsbrev vecka 40

Hej!

Denna fredagseftermiddag skickar jag nyhetsbrevet från Stockholm, där det idag har varit Politikerforum – dialog med regeringen om regionala utvecklingsfrågor. Mer om den dialogen och en hel del annat som hänt i regionpolitiken under veckan, kommer här som vanligt i nyhetsbrevet. Trevlig läsning!

60-årsjubileum för Kristdemokraterna på Uppsala slott
    I fredags kväll bjöd Kristdemokraterna in till 60-årsjubileum av partiets bildande 1964. Firandet hölls i rikssalen på Uppsala slott, och innehöll bl.a. tal av partiledare Ebba Busch och partiets hedersordförande, mångårige partiledaren Alf Svensson. Distriktsordförande i Uppsaladistriktet och riksdagsledamot Mikael Oscarsson var programvärd för kvällen och gjorde bl.a. en intervju med de båda tidigare partisekreterarna Inger Davidson och Stig Nyman. Många tidigare förtroendevalda genom åren var inbjudna – och det blev tillfälle för flera återseenden! Som avslutning på kvällen fanns möjlighet att få en guidad visning av länsresidenset på slottet, från landshövding Stefan Attefall, vilket var väldigt intressant att få se!

LasseMajas deckarhus är Östergötlands kandidat till Stora Turismpriset 2024
    I slutet på förra veckan blev det också offentligt att det nya besöksmålet i Gamla Linköping, LasseMajas Deckarhus, är Östergötlands kandidat till årets utdelning av Stora Turismpriset. Jag har som ordförande i regionutvecklingsnämnden haft förmånen att vara med i den östgötska juryn, som valt ut den östgötska kandidaten. I december avgörs vilket regional kandidat som vinner det nationella priset. Du kan läsa mer om den östgötska kandidaten här:
    (https://www.visitostergotland.se/vs/nyheter/nyheter/2024-09-26-stora-turismpriset-2024)

Måndagsmöte med fokus på fullmäktige och omställning
    Vid veckans måndagsmöte gästades vi av regionfullmäktiges ordförande Nils Babtist (L) och förste vice ordförande Elvira Wibeck (KD), för att gå igenom planeringen inför nästa veckas regionfullmäktigesammanträde. Även en del mer långsiktiga frågor för fullmäktige dryftades. Måndagsmötet fick också besök av HR-direktör Niclas Lindahl, som gick igenom hur genomförandet av ny arbetsorganisation inom hälso- och sjukvården nu ska genomföras, som nästa steg i det pågående omställningsarbetet.

Utvecklingssamtalen fortsätter
    Som jag berättade i förra veckans nyhetsbrev, har det blivit dags att ungefär halvvägs in mandatperioden, genomföra utvecklingssamtal med alla i Kristdemokraternas regiongrupp. Den här veckan har samtalen fortsatt, och det är verkligen positivt att sitta ned och tillsammans reflektera över vårt politiska arbete i regionen.

Sammanträde med politiska ledningsgruppen
    I tisdags förmiddag sammanträdde regionens politiska ledningsgrupp (PLG). På dagordningen stod bl.a. en intressant föredragning från regiondirektör Mikael Borin kring olika aspekter på ledning och styrning i regionen, och lägesuppdatering kring det pågående arbetet med ”Framtidens hälso- och sjukvård” från utvecklingsdirektör Robert Ring och utvecklingsledare David Ring. PLG fick också en ekonomisk uppdatering från ekonomidirektör Josefin Bjäresten, som glädjande visade att den positiva utvecklingen av det ekonomiska resultatet fortsätter, men att det självklart återstår mycket arbete, innan vi är i mål, liksom att antalet anställda sjuksköterskor också fortsatt öka.

Presidiemöte med regionutvecklingsnämndens presidium
    Tisdagen fortsatte med presidiemöte med regionutvecklingsnämndens presidium. Mötet inleddes med en lägesrapport från arbetet med att ta fram näringslivs- och innovationsstrategi för Region Östergötland, från de båda ansvariga strategerna Cecilia Hunnershage-Sandgren och Niklas Tideklev. Huvudärendet för presidiemötet var som vanligt beredning av kommande nämndsammanträde, där det väntas beslut om såväl nämndens årsplan och delårsrapport efter augusti.

Gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp
    På tisdagskvällen samlades Kristdemokraternas regiongrupp för gruppmöte. Som brukligt inleddes kvällen med nämndvisa gruppmöten tillsammans med Moderaterna och Liberalerna. På Kristdemokraternas eget gruppmöte samtalade vi om den något ljusare utvecklingen av det ekonomiska läget, att det pågående omställningsarbetet går in i nästa fas och att förslagen till årsplaner för de olika nämnderna nu börjar bli klara. Som vanligt engagerade inlägg från hela gruppen!

Kommunbesök i Finspång med studiebesök på bussdepån
    I våras inledde vi kristdemokrater som finns i regionhuset (jag och Annicki Oscarsson som regionråd och de båda politiska sekreterarna Fredrik Topplund och Max Dahlgren) våra besök hos Kristdemokraternas kommungruppledare runt om i Östergötland. Först ut i våras var Söderköping, och nu i onsdags hade turen kommit till FInspång och gruppledare Kristin Andersson. Kristin hade ordnat ett intressant studiebesök på bussdepån i Finspång, där av Östgötatrafiken upphandlade bolaget Transdev har depå för sina bussar i regiontrafik från Finspång till bl.a. Norrköping och Linköping. Vi fick ett bra samtal med tre av busschaufförerna som kunde ge oss ett värdefullt perspektiv på den regionala busstrafiken, som är bra för oss som förtroendevalda att ta del av. Under besöket i Finspång fick vi också möjlighet att samtala med Kristin om aktuella frågor kopplat till kommun och region.

Avtackning av verksamhetschef Malin Thunborg
    På onsdagseftermiddagen blev det välfyllt i regionhusets cafeteria när det vankades avtackning av Malin Thunborg, verksamhetschef för tillväxtenheten, som efter många år i regionens tjänst, nu går vidare till att bli VD för Teknikcollege Sverige. Utöver medarbetarna på tillväxtenheten, många andra kollegor inom regional utveckling och vi i regionutvecklingsnämndens presidium kom också flera externa samarbetspartners som t.ex. Länsstyrelsen, Almi, Coompanion Östergötland och Östra Mellansverige-samarbetet. Vi tackar Malin för mycket gott samarbete och önskar lycka till i det nya spännande uppdraget!

Möte mellan kristdemokratiska regionpolitiker och sjukvårdsministern
    I går torsdag började dagen med digitalt möte mellan kristdemokratiska regiongruppledare och regionråd och sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson. Alltid värdefullt att få den direktkommunikationen med ministern, och kunna ta del av information och reflektion om aktuella frågor!

Konferensdagen ”Framtid Östergötland” med tema platsens betydelse
    Gårdagen fortsatte med den årliga konferensen ”Framtid Östergötland”, som Region Östergötland arrangerar med utgångspunkt i den regionala utvecklingsstrategin. I år hölls konferensen i Motala, i den tidigare saluhallen, och temat var ”Platsens betydelse” och belyste olika aspekter av platsutveckling. Bland programpunkterna fanns ett intressant föredrag av Svante Karlsson, docent i kulturgeografi vid Karlstads universitet, ett pass om hur Motala kommun på olika sätt arbetat med platsutveckling och lite aktuella siffror och statistik på temat *Hur går det för Östergötland?” från regionutvecklingsdirektör Richard Widén. Själv hade jag förmånen att få välkomsttala och då bl.a. konstatera ”Att utveckla platsen Östergötland kan bidra till att invånarna mår bättre, att tillväxten stärks, att vår gemensamma välfärd blir bättre och att fler väljer att besöka oss.”

Politikerforum – dialog med regeringen om regionala utvecklingsfrågor
    Idag fredag var det dags igen för Politikerforum – dialog mellan regionerna och regeringen om regionala utvecklingsfrågor. I forumet deltar en majoritets- och en oppositionsföreträdare från varje region, och från Region Östergötland är det jag som ordförande och Eva Andersson (S) som andre vice ordförande i regionutvecklingsnämnden. Fyra kristdemokratiska regionpolitiska kollegor fanns också plats; Mia Frisk från Region Jönköpings län, Birgitta Sacrédeus från Region Dalarna, Anna Zelvin från Region Kronoberg och Anders Sellström som representant för SKR. Forumet leds av Dan Ericsson (KD), statssekreterare på Landsbygds- och infrastrukturdepartementet. På dagordningen stod bl.a. digitaliseringspolitik med civilminister Erik Slottner (KD), kulturella och kreativa branscher med statssekreterare Karin Svanborg Sjövall, utredningen av den regionala utvecklingspolitiken med särskilde utredaren Martin Olauzon och nationella säkerhetsstrategin med nationelle säkerhetsrådgivaren Henrik Linderholm. Som vanligt träffades regionerna på torsdagskvällen för förmöte arrangerat av Sveriges Kommuner och Regioner.

Då är det strax dags vför lite helgledighet, och för egen del är planen lite kulturella upptäckter i huvudstaden. Hoppas att ni alla får en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Regionråd – Ordförande i Regionutvecklingsnämnden
    Gruppledare för Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)