• Nyhetsbrev vecka 42

Hej!

Veckans nyhetsbrev skriver jag från Stockholm, där det varit olika möten under onsdagen och torsdagen, och där det idag fredag väntar sammanträde med Kristdemokraternas partifullmäktige, med beslut om bl.a. verksamhetsplan och budget, nomineringsriktlinjer för valet 2026 och ett nytt kulturpolitiskt handlingsprogram. Därför skickar jag ut nyhetsbrevet redan nu på fredagsmorgonen. Så här kommer om vanligt några nedslag i det som hänt och skett i veckan. Trevlig läsning!

Beslut om kultursatsning för barn och unga på regionutvecklingsnämnden
    Oktober månads sammanträde med regionutvecklingsnämnden inföll ovanligtvis på en måndag. På dagordningen för mötet stod bl.a. beslut om nämndens årsplan och budget för 2025, nämndens delårsrapport för årets första åtta månader och beslut om den pågående omstruktureringen av Almi Företagspartner som ska vidare via regionstyrelse för slutligt beslut i regionfullmäktige i slutet av november. I beslutet om nämndens budget för nästa år, var en helt ny budgetpost ”Kultur för barn och unga”, där nästan en miljon satsas på att barn och unga över hela Östergötland ska få ta del av mer kultur av olika slag. Det handlar om en subvention från regionen till kommunerna i Östergötland att använda det fina utbudet inom Barnkultur Öst. Det är väldigt positivt att i tider av åtstramningar ändå kunna göra en satsning på den viktiga målgruppen barn och unga! Du kan läsa mer om satsningen här: (https://www.regionostergotland.se/ro/nyheter/nyheter/2024-10-14-kultur-for-barn-och-unga-ska-starkas).

Studiebesök i Vadstena med beredningen för kultur och friluftsliv
    I tisdags förmiddag gjorde beredningen för kultur och friluftsliv två intressanta studiebesök i Vadstena. Först ut var Sancta Birgitta Klostermuseum, som sedan ett par år tillbaka är en del av Östergötlands Museum och ingår i kultursamverkansmodellen, med regionalt uppdrag. Vi togs emot av museets intendent Erik Carlberg, som berättade om museet, den fascinerande historien bakom ’Bjällboättens palats’ där museet är inrymt och gjorde en kortare rundvisning i museet. Nästa anhalt var Pilgrimscentrum, där Linköpings stift av Svenska kyrkan har en samlingsplats med café, övernattningsmöjligheter och annan service till det ökande antalet pilgrimsvandrare till Vadstena. Region Östergötland har via vårt huvudmannaskap för Östgötaleden, sedan några år tillbaka ett samarbete med Linköpings stift kring pilgrimsleden Saint Birgitta Ways, som till stor del går längs Östgötaleden. Per Rosenberg på Pilgrimscentrum tog emot oss, berättade om Pilgrimscentrums verksamhet, om samarbetet med regionen och utvecklingen av pilgrimsvandring i Europa i stort. Stort tack för två givande studiebesök!

Rundabordssamtal om kompetensförsörjning inom infrastruktursektorn
    På onsdagsförmiddagen arrangerade Mälardalsrådets styrgrupp för kompetensförsörjningsarbetet, En Bättre Matchning, ett rundabordssamtal i riksdagen. Tre av oss från styrgruppen; ordförande Iren Lejegren (S), Christoffer Öqvist (M) som är regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland och jag, samtalade med trafikutskottets ordförande Ulrika Heie (C), utbildningsutskottets ordförande Fredrik Malm (L) och riksdagsledamöterna Gunilla Svanstorp (S) och Martin Melin (L). Intressant att höra perspektiven från riksdagsledamöterna och samtal om hur vi gemensamt arbetar vidare med frågan. Du kan läsa mer om samtalet här: (https://www.malardalsradet.se/rundabordssamtal-i-riksdagen-om-bristen-pa-samhallsbyggare/).

Höstkonferens med Borgerlig Allians i Sveriges Kommuner och Regioner
    I onsdags eftermiddag och kväll arrangerades en gemensam höstkonferens för Kristdemokraterna, Moderaterna och Liberalerna, som tillsammans utgör Borgerlig Allians i Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Flera högaktuella ämnesområden belystes, inte minst genom medverkan av ansvariga ministrar. Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och civilminister Erik Slottner (KD) medverkade. Även tjänstepersoner från SKR medverkade, liksom Östergötlands tidigare landshövding Carl Fredrik Graf, som utrett kommuner och regioners grundläggande beredskapsansvar. I avslutningen av dagen fick konferensen också besök av socialminister Jakob Forssmed (KD), finansminister Elisabeth Svantesson (M) och utbildningsminister Johan Persson (L). En givande dag med ett bra program!

Gruppmöte med Kristdemokraternas partigrupp i SKR
    På torsdagsmorgonen hade Kristdemokraternas partigrupp i SKR gruppmöte inför torsdagens olika beredningsmöten. Utöver några heta frågor från beredningar, fick vi en slutrapportering från Kristdemokraternas representanter i tillfälliga programberedningar som avslutat sitt arbete. Det rörde dels programberedningen för civil beredskap och totalförsvar, där Sara Lidqvist varit ledamot, och dels programberedningen för trygghet, där Samuel Klippfalk representerat Kristdemokraterna. Även kompetensförsörjningsberedningens arbete med Action Plan för kompetensförsörjning, föredrogs av Mia Frisk som är vice ordförande i beredningen.

Sammanträde med Beredningen för tillväxt och regional utveckling
    Torsdagen fortsatte med sammanträde med beredningen för tillväxt och regional utveckling (TRU), som denna gång började redan på förmiddagen med ett gemensamt möte med hela riksdagens trafikutskott. Eftersom TRU-beredningen ansvarar för infrastrukturfrågorna, finns flera beröringspunkter med utskottet, och det är relevant att vi har koll på varandra och vilka frågor respektive organ arbetar med. Torsdagsförmiddagens möte blev en start på ett sådant närmare samarbete. På eftermiddagen följde sedan det ordinarie sammanträdet, där vi bl.a. gästades av Martin Olauzon, särskild utredare för Utredningen för Sveriges sammanhållna utveckling (SVESAM), som ska utredda politikområdena regional utveckling och landsbygdspolitik.

Idag väntar som sagt partifullmäktiges sammanträde, innan det blir dags för lite helgledighet. Jag hoppas att ni alla får en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Regionråd – Ordförande i Regionutvecklingsnämnden
    Gruppledare för Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)