• Nyhetsbrev vecka 44

Hej!

Det är en oroande och osäker tid vi befinner oss i. Smittspridningen av Coronaviruset ökar mycket i Östergötland, och antalet patienter som behöver vårdas på sjukhus går också snabbt uppåt. Idag infördes förstärkta allmänna råd från Folkhälsomyndigheten för Östergötland, Stockholm och Västra Götaland, på samma sätt som tidigare gjort för Uppsala och Skåne. De gäller till att börja med till och med 19 november, och det är viktigt att vi alla försöker följa råden för att bromsa smittspridningen. Tidigare under veckan har, trots allt, ett antal sammanträden och aktiviteter hunnits med, och jag ska i veckans nyhetsbrev ge en kort resumé. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med direktörer på besök
    Veckan började som vanligt med måndagsmöte med ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland. Denna vecka gästades måndagsmötet av flera av regionens ledande direktörer; regiondirektör Krister Björkegren, ekonomidirektör Josefin Bjäresten, hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren, regionutvecklingsdirektör Richard Widén samt regiondirektörens strateg Ellinor Komarek. Utöver aktuell uppdatering vad gäller regionens hantering av Coronapandemin, fick vi bl.a. en genomgång av regionledningskontorets nya organisation, som formellt sjösattes vid årsskiftet, men vars intrimning skjutits fram på grund av pandemin. Nu börjar dock organisationen ha hittat sina former, och vilket funktionsansvar som finns hos vilken direktör har tydliggjorts.

Besök i den östgötska besöksnäringen – Ombergs Turisthotell
    En av de näringar som påverkats allra mest av pandemin är besöksnäringen. Hur man påverkats kan variera, och i vissa fall har en besvärlig vår kunnat vägas upp av en framgångsrik sommar. För att få en bild av hur en viktig aktör i östgötsk besöksnäring upplevt och hanterat pandemins konsekvenser, gjorde vi från Kristdemokraternas regiongrupp i måndags eftermiddag ett besök på Ombergs Turisthotell, utanför Ödeshög. Omberg är ett av de områden som sett en stor ökning av antalet besökare under våren och sommaren, och Turisthotellet är ett av de mest framträdande företagen i området. Annicki Oscarsson, som utöver att vara kommunstyrelsens ordförande i Ödeshög, också är ledamot i regionfullmäktige och del av Kristdemokraternas regiongrupp, politisk sekreterare Fredrik Topplund och undertecknad, togs emot av en av ägarna, Pernilla Larsson, och fick ett intressant samtal om deras verksamhet i pandemins spår, och flera värdefulla synpunkter och medskick kring det offentligas stöd till näringslivet i allmänhet och besöksnäringen i synnerhet. Stort tack för ett intressant besök!

Styrelsemöte med Almi Östergötland
    I tisdags förmiddag var det dags för styrelsemöte med Almi Östergötland. Som jag beskrivit i flera tidigare nyhetsbrev, är Almi med sin verksamhet av både rådgivning och utlåning till små och mellanstora företag, regionens kanske viktigaste tillväxtverktyg. Almi fick också under våren en viktig roll att stötta delar av näringslivet som påverkats mycket av pandemin. Almi Östergötland ägs till 51 procent av det nationella moderbolaget, i sin tur ägt av staten, och till 49 procent av Region Östergötland. Vid styrelsemötet togs bl.a. beslut om affärsplan och budget för 2021, och gicks igenom rapport om verksamheten under tredje kvartalet 2020.

Sammanträde med Politiska ledningsgruppen
    Onsdagen började med sammanträde med politiska ledningsgruppen (PLG), där presidierna i regionstyrelsen, de stora nämnderna och fullmäktige samt partiernas gruppledare, tillsammans med regionens ledande direktörer tar upp strategiskt viktiga frågor för regionen. Vid detta möte gavs bl.a. en uppdaterad lägesbild av arbetet med att hantera Coronapandemin från regiondirektör Krister Björkegren och kommunikationsdirektör Anna Bowall. Ekonomidirektör Josefin Bjäresten gjorde en aktuell genomgång av de ekonomiska förutsättningarna för beslut om Treårsbudget vid kommande regionfullmäktige i november. PLG fick också en återkoppling från den tillfälliga beredningen för förändrad ledning och styrning i regionen, från Josefin Bjäresten och controller Ellen Nilsson, med en efterföljande diskussion om framförallt erfarenheter av och synpunkter på beställar-utförar-modellen.

Möte med beredningen för ny regional utvecklingsstrategi
    Under lunchen i onsdags, träffades regionens beredning för ny regional utvecklingsstrategi (RUS), där regionutvecklingsdirektör Richard Widén och ansvarig strateg Niklas Guss, gick igenom den fortsatta tidplanen för arbetet med att ta fram strategin, gjorde en genomgång och sammanfattning av den pågående dialogprocessen med bl.a. kommunerna i Östergötland samt gav beredningen en första genomgång av aktuell arbetsversion av själva strategidokumentet. De flesta dialoger är nu genomförda, och arbetet pågår nu att få fram en färdig remissversion som ska skickas ut på remiss till en lång rad remissinstanser under våren 2021.

Möte mellan RUN:s presidium och regionens kulturchef
    Onsdagen fortsatte med ett möte mellan regionutvecklingsnämndens presidium och regionens kulturchef Rikard Åslund, med avstämning av några aktuella frågor inom kulturområdet. Bland annat diskuterade vi regionens olika ’vanliga’ stödformer till aktörer i det östgötska kulturlivet, och de särskilda stödformer som hittills inrättats med anledning av Coronapandemin. Utveckling av dialogformerna mellan regionutvecklingsnämnden och kulturpolitiskt ansvariga i Östergötland var också ett ämne för mötet, där bl.a. kommande dialogtillfällen planerades in.

Budgetmöte med KD och M i regionhuset
    Onsdagens sista sammanträde var ett budgetmöte med Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset. Under hela hösten har vi arbetat fram vårt eget förslag till Treårsbudget 2021-2023, och under tisdagen fick vi slutligen ta del av den styrande koalitionens förslag. Med anledning av det, behövde vi från KD och M göra en genomgång och jämförelse av de båda förslagen. Särskilt i oroliga tider är det viktigt att det finns bred samsyn kring en del frågor. Slutjusteringar av vårt eget budgetförslag sker nu, och i nästa vecka ska våra respektive regiongrupper ta slutligt beslut.

Möte med styrgruppen för Löfstad slott
    I dag på förmiddagen samlades den politiska styrgruppen för Löfstad slott. Verksamheten på slottet bedrivs av Östergötlands Museum, i enlighet med den sista ägarinnans testamente, och i styrgruppen finns representanter för styrande partier och opposition i museets styrelse samt i regionutvecklingsnämnden i Region Östergötland och i kommunstyrelsen i Norrköpings kommun, i egenskap av representanter för de två huvudmännen för museets verksamhet på slottet. Vid dagens möte fick vi bl.a. en rapport om hur verksamheten varit under vår, sommar och tidig höst på slottet, där det bl.a. kan noteras att slottet i juli månad i år hade betydligt fler besökare än i juli förra året. Information om aktuella fastighetsfrågor, pågående och planerade utvecklingsprojekt samt frågor om långsiktig finansiering av verksamheten, stod också på dagordningen.

Nyhetsbrevet kommer denna vecka redan på torsdagen. Trots att skolorna har höstlov har det, som nog framgår av nyhetsbrevet, varit en intensiv arbetsvecka. I morgon fredag finns det dock möjlighet även för mig att ha lite höstlov, och därför skickar jag ut nyhetsbrevet redan idag. Som sagt, tänk på allvaret i de allmänna råd från Folkhälsomyndigheten som börjar gälla idag för Östergötland! Och jag hoppas att ni alla trots omständigheterna, kan få en fin allhelgonahelg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)